Čínští vědci vymysleli průlomový způsob, jak se zbavovat oxidu uhličitého. Dokáží z něj vyrobit škrob

Věda a technika 29. září 2021 | 11:05 — Lukáš Bauer
Skupina čínských výzkumníků přišla s novým způsobem na výrobu škrobu z oxidu uhličitého. Jejich objev by v budoucnu mohl být efektivním způsobem, jak se zbavovat oxidu uhličitého. Svou novou metodu přeměny skleníkového plynu popsali v odborném časopise Science.
Oxid uhličitý může být přeměněn na škrob / Depositphotos

Vědci vymysleli nový průmyslový proces, kterým lze škrob vyrábět přeměnou oxidu uhličitého za pomoci syntézy složitých molekul. Škrob je součástí rostlin, ze kterých je také v podobě bílého prášku vyráběn. U nás se nejčastěji škrob získává z kukuřice, brambor a pšenice. Vědci však popsali novou metodu, kterou lze tento produkt fotosyntézy vyrábět ze skleníkového plynu.

Autoři nového postupu upozorňují, že nové strategie pro využívání CO2 jsou pro lidstvo nezbytnou součástí budoucího vývoje na naší planetě. Jedná se o velice důležitou inovaci, která může být základním kamenem pro vývoj nových technologií nejen na výrobu škrobu.

Běžné technologie nahradí enzymy

Vědci z Tianjinského institutu pro účely samotné přeměny CO2 navrhli speciální postup, který je v mnohém jednodušší než ty současné. Běžné je totiž, že se surovina musí nejdříve složitě zpracovávat, než je připravena na samotnou extrakci. Tento proces je složen celkem z více než šedesáti jednotlivých kroků. Oproti tomu nový postup, se kterým vědci přišli, nabízí mnohem jednodušší proces výroby, a ještě využívá CO2.

Nový postup však nahrazuje tradiční postupy pouhým přidáním enzymů a mikroorganismů, které vytváří škrob ze vzduchu, kde se živí oxidem uhličitým a produkují škrob. V čínském bioreaktoru lze navíc vyrobit z CO2 větší množství než z třetiny hektaru kukuřice. Přesto však nový proces vykazuje větší náklady na výrobu než současné metody.

Neekonomická výroba

Pokud se vědcům v budoucnu náklady spojené s výrobou škrobu z CO2 podaří snížit a proces bude ekonomicky srovnatelný se současnou výrobou, může se stát doslova revolucí ve výrobě této nepostradatelné suroviny. Dále čtěte: Výrobci telefonů budou muset přejít na jednotné nabíječky. Nařízení přichází z Evropské unie.

Zdroj: Science.