Fascinující vesmírná událost: Největší bouře ve sluneční soustavě se mění, vítr v ní dosahuje rychlosti až 640 km/h

Věda a technika 30. září 2021 | 11:04 — Lukáš Bauer
Proudění větru na okrajích Velké rudé skvrny v atmosféře Jupitera podle nových měření pomalu, ale jistě mění svou rychlost. Vědci naměřili, že v některých částech této největší bouře ve sluneční soustavě dosahuje místy rychlost větru až 640 kilometrů za hodinu.
Obří bouře na Jupiteru se neustále zrychluje / Depositphotos

Astronomové zkoumají Velkou rudou skvrnu na Jupiteru už od roku 1870, stále je na ní ale mnoho fascinujících věcí. Nyní například vědci zjistili, že tato gigantická bouře v atmosféře planety neustále zrychluje. Naznačují to měření z Hubbleova teleskopu, který obří hurikán sleduje už od roku 2009. O analýze zveřejněné vědeckým časopisem Geophysical Research Letters informoval webový portál hubblesite.org.

Vědci z dat vyčetli, že průměrná rychlost proudění plyn na vnějším okraji této tlakové výše se za posledních deset let zvýšila přibližně o osm procent. V některých místech bouře teleskop naměřil rychlost až 640 km/h. V samotném epicentru Velké rudé skvrny se však plyny pohybují mnohem pomaleji, podobně jako na Zemi.

Jupiterův mega hurikán

Doposud nikdo tak obrovskou rychlost větru v obří bouři na Jupiteru nikdy nezaznamenal. Vědci ve své studii také poznamenali, že tento objev se podařil jen díky spolehlivosti a dlouhověkosti Hubbleova teleskopu, který bouři těch dlouhých dvanáct let monitoroval. Hubble je také jediným dalekohledem, který dokáže pořídit velice detailní záběry tohoto přírodního jevu.

„Je těžké skvrnu přesně diagnostikovat, protože Hubbleův teleskop spodní část bouře moc dobře nevidí. Stejně tak cokoliv pod vrcholy mraků je v našich údajích neviditelné. Je to však zajímavý údaj, který nám může pomoci pochopit, co Velkou červenou skvrnu pohání a jak si udržuje energii,“ uvedl Michael Wong z Kalifornské univerzity v Berkeley.

Stále se zmenšuje

Velká rudá skvrna, kterou astronomové zkoumají od roku 1870, je vlastně vydutím hmoty z vnitřku plynného obra Jupitera. Od té doby se skvrna postupně zmenšuje a její původně oválný tvar se mění na kulatější. V současnosti má tato kolosální bouře v průměru přes 16 000 kilometrů. Dále čtěte: (Astronomové pátrají po zvláštní hvězdě. Náhle se objevila a po čase zmizela beze stopy z noční oblohy).

Zdroj: Hubblesite.org.