Američané objevili ve vesmíru těleso, po kterém astronomové pátrali desítky let

Věda a technika 28. října 2021 | 17:23 — Lukáš Bauer
Skupina amerických astronomů pravděpodobně objevila vůbec první planetu v historii, která se nachází v cizí galaxii. Tento zcela průlomový objev se jim podařil díky speciálnímu rentgenovému teleskopu a nové výpočetní metodě. Podle prvotních zjištění se jedná o planetu přibližně velkou jako Saturn.
Vědci objevili vůbec první planetu, která nepochází z naší galaxie / Depositphotos

Američtí vědci pravděpodobně objevili pomocí rentgenové observatoře a nové speciální metody výpočtů vůbec první planetu, která se nachází v jiné galaxii. Tento tajemný objekt o velikosti Saturnu, který se nachází několik desítek milionů světelných let od Země, vědci pojmenovali M51-ULS-1b.

Co vědci ve skutečnosti objevili, byl vlastně jen stín, který naznačuje, že se ve světle hvězdy nachází objekt, tedy exoplaneta. Podobných planet již vědci identifikovali v naší Mléčné dráze tisíce, ve vzdálené galaxii se však jedná o zcela průlomový objev. Tento vzdálený svět se podle výpočtů nachází ve vzdálenosti 28 milionů světelných let v takzvané vírové galaxii s označením M51.

Speciální rentgenová metoda

Na jedinečný objev vědci z Centra pro astrofyziku v americké Cambridgi pod vedením doktorky Rosanne Di Stefanové přišli díky odlišnému postupu, než který se k odhalování exoplanet běžně praktikuje. Tato běžná metoda využívá viditelné spektrum, ale funguje pouze do určité vzdálenosti, což je důvodem, proč vědci dál jednoduše neviděli.

Tým astronomů proto zvolil nový způsob a místo viditelného spektra využil spektrum rentgenové, které není viditelné. Využití této metody poskytl teleskop Chandra americké vesmírné agentury NASA. Vědci se pak mohli zaměřit na rentgenové dvojhvězdy, tedy objekty skládající se z neutronové hvězdy a černé díry.

Nepřímý důkaz

Materiál v okolí černé díry se výrazně přehřívá a jasně září na rentgenových vlnových délkách, kde si vědci všimli jasně viditelného stínu. Právě to naznačuje, že se před tímto dvojsystémem objevila s největší pravděpodobností planeta. Přestože je velice pravděpodobné, že se jedná o planetu, vědci však upozorňují, že důkazy nejsou jednoznačné, aby mohli hypotézu s určitostí potvrdit. Dále čtěte: (Venuše je nehostinnou smrtící planetou. Ve svém nitru však možná ukrývá něco nečekaného).

Zdroj: Center for Astrophysics.

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii