V kráteru Jezero na Marsu byly objeveny organické sloučeniny

Věda a technika 17. prosince 2021 | 19:45 — Lukáš Bauer
Díky datům z roveru Perseverance se podařilo odhalit, že v kráteru Jezero, se na rudé planetě nacházejí organické sloučeniny. Vědci na setkání American Geophysical Union také oznámili, že kráter Jezero vznikl z roztaveného vulkanického magmatu. Organické sloučeniny byly nalezeny v sedimentu na jeho dně.
Kráter Jezero byl pojmenován podle místa v Bosně a Hercegovině / ESA/DLR/FU-Berlin

Na podzimním setkání American Geophysical Union vědci oznámili, že v kráteru Jezero, který vznikl z roztaveného vulkanického magmatu, byly na jeho dně objeveny organické molekuly. Vědci však upozornili, že to rozhodně neznamená, že na Marsu je život.

Organické sloučeniny obsahují vazby uhlík-vodík a ty v přírodě vznikají celou řadou nebiologických procesů. Pokud se však takovéto sloučeniny dostanou do vhodného a příznivého prostředí, mohou zažehnout život.

Poznávání rudé planety

Přestože je v současné době život na Marsu prakticky vyloučen, samotný fakt, že jsou organické sloučeniny v marsovské půdě stále uchovány na mnoha místech, je pro vědce velice cenným poznatkem. Organické sloučeniny už byly na Marsu objeveny i dříve sondou Mars express orbiter a vozítkem Curiosity.

Aktuálně byla detekce organických sloučenin provedena pomocí nového nástroje, kterým je vybaven rover Perseverance. Tento nástroj s názvem Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals (SHERLOC) dokáže rozpoznat velké množství nejrůznějších sloučenin a určit jejich přesné složení.

Třetí rozměr

Tento unikátní nástroj má také schopnost zmapovat prostorové rozložení organických látek uvnitř hornin a spojit tyto organické látky s minerály, které se tam nacházejí. Díky tomu mají vědci možnost porozumět prostředí, ve kterém se organické látky vytvořily. Díky těmto datům pak mohou vědci lépe porozumět některým procesům, které na Marsu probíhají. Dále čtěte: (NASA vynesla do vesmíru velmi speciální přístroj. Bude vyhledávat extrémní vesmírné objekty).

Zdroj: Sciencealert.com, Space.com.