K Zemi se řítí největší asteroid letošního roku. Srážka podle NASA nehrozí

Věda a technika 26. května 2022 | 11:37 — Lukáš Bauer
Již v pátek se k Zemi přiblíží zatím největší asteroid v letošním roce. Přestože je označen za potenciálně nebezpečné těleso, podle expertů z NASA srážka se Zemí nehrozí. Podle výpočtů toto těleso může měřit necelé dva kilometry v průměru.
Asteroid se prožene kolem Země / Pixabay

Vědci z NASA upozornili na velký blížící se asteroid, který v pátek proletí kolem Země. Potenciálně nebezpečný asteroid měří na délku téměř dva kilometry a jedná se tak o největší podobné těleso, které kolem Země letos proletí. NASA však uvedla, že srážka s naší planetou je prakticky vyloučena, přestože se těleso dostane k zemi na vzdálenost, díky které spadá do kategorie „potenciálně nebezpečných“.

Centrum pro studium blízkozemních objektů NASA odhaduje, že asteroid s označením 1989 JA měří na délku přibližně 1,75 kilometru. Není ale zdaleka jediným velkým objektem ve své třídě. Podle dat americké vesmírné agentury se ve vesmíru pohybuje téměř třicet tisíc blízkozemních asteroidů.

Stále je daleko

Pokud by takto velký asteroid narazil do Země, způsobil by obrovskou katastrofu, ale vědci z NASA ubezpečují, že není třeba se obávat. Asteroid se totiž k Zemi přiblíží maximálně na vzdálenost čtyř milionů kilometrů, tedy bude desetkrát dále než je Měsíc od země. Asteroid se řítí vesmírem rychlostí až 30 tisíc kilometrů za hodinu a svou oběžnou dráhu kolem Slunce zvládne za 861 dní.

Asteroid, který v roce 1989 objevila astronomka Eleanor Helinová na observatoři Palomar v Jižní Kalifornii, je označen jako „potenciálně nebezpečný“, protože se jedná o planetku typu Apollo, což znamená, že protíná oběžnou dráhu Země.

Přípravy na srážku

Výpočty sice ukazují, že tento asteroid Zemi nezasáhne, přesto se NASA už desítky let připravuje na možnost, že k tomu jednoho dne může dojít. Vesmírná agentura v rámci příprav na takovou událost zahájila test s názvem DART (Double Asteroid Redirection Test), který má za cíl vyzkoušet metodu, jež může vychýlit asteroid v kolizním kurzu se Zemí z jeho oběžné dráhy. Dále čtěte: (Za polárním kruhem se odehrávají neobvyklé změny. Klimatologové se mají na pozoru).

Zdroj: Space, Spacereference