Okna u letadel nebyla vždy oválná. Jaká hrozba donutila konstruktéry je navždy změnit?

Věda a technika 23. června 2017 | 09:58 — Lukáš Bauer
Dnes už si asi letadlo s klasickými obdélníkovými okny dokáže představit málokdo, přesto byla taková letadla dříve běžná a není to zase tak dávno. Konstruktéři je však po sérii závažných zjištění navždy změnili na oválná.
Další 4 fotografie v galerii
Roh je přirozeně slabým místem, které hůře odolává vysokému stupni zátěže / Internet

Letadla se zaoblenými okny byla představena až koncem šedesátých let minulého století a rozhodně to nebylo pouze z estetických důvodů. Skutečný důvod, který donutil konstruktéry navždy změnit design létajících strojů je zcela zásadní.

Pokud by u dnešních letadel, které létají cestovní rychlostí přes 800 km/h, byla okna s klasickými hranatými rohy, hrozilo by cestujícím vážné nebezpečí.

S rostoucí praxí, zkušenostmi a hlavně cestovní rychlostí v oblasti letectví se přišlo na to, že roh je přirozenou konstrukční slabinou. Taková slabina při velké námaze, které jsou materiály při provozu letadel vystavovány, může mít katastrofické následky.

Vzestup a pád letadla Comet

První tryskové letadlo s čtvercovými okny bylo de Havilland Comet, které bylo zároveň prvním komerčním letounem s tímto typem pohonu a ve své době znamenalo průlom v letecké dopravě.

V prvním roce provozu letadlo Comet přepravilo do té doby neslýchaných 30 000 cestujících včetně tehdejší britské královny Elizabeth a princezny Margaret.

Moderní proudové motory umožnily Cometu létat mnohem lépe, než to uměli jeho konkurenti. Letoun dokázal rychle vystoupat do výšky nad 30 000 stop a cestovní rychlost zvýšit o dvojnásobek, což ve své době znamenalo doslova revoluci v komerčních letech.

Do léta 1953 opouštělo Británii každý týden 10 Cometů, které směřovaly do Johannesburgu, Tokya, Singapuru a Kolumbie. S revolučním strojem létaly převážně velké aerolinky jako Air India nebo Pan Am.

V roce 1954 se však Cometu přihodily dvě děsivé nehody. Záhadné havárie letů 781 z Říma a 201 do Johanesburgu si vyžádaly 56 lidských obětí. Obě havárie téhož stroje spojovala příčina pádu: Letadlo se bez varování rozlomilo za letu.

Následným vyšetřováním se zjistily závažné strukturální nedostatky v konstrukci trupu letounu. Letadlo se tak pravděpodobně rozlomilo za letu poté, co v pravých úhlech rohů oken působil obrovský tlak. V rohové části konstrukce byl naměřen zhruba třikrát až čtyřikrát vyšší tlak než na ostatních částech letounu.

Toto zjištění donutilo výrobce de Havillanda, aby změnil konstrukci svého Cometu a vybavil ho tlaku mnohem odolnějšími oválnými okny se zesílenou tlouštkou. Ostatní výrobci však mezitím získali náskok a dosavadního krále oblak rychle sesadili z trůnu. Pozdní úprava Cometu již nebyla ničím vyjímečná a letoun měl navíc velmi pochroumanou pověst, takže jeho obliba už nikdy nebyla taková jako dřív.

Ačkoliv provoz letounu Comet byl ukončen v roce 1997, je dodnes považován za průkopníka v oblasti proudových komerčních letů. Na jeho fotografie se můžete podívat v galerii.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Riziko povodní: Jak minimalizovat potenciální škody na majetku a zvýšit svou bezpečnost

Rekonstrukce kuchyně nemusí být drahá. Zvládnout ji můžete...

Je vám doma nebo v kanceláři horko? Tipy, jak zastavit...

Poradíme, jak vybrat správné umyvadlo pro vaši koupelnu

Jak zabránit blednutí černého prádla při praní?...

Vyrobte si vlastní gel na praní. Je účinnější než ten...

Věděli jste, že pepř dokáže prádlu navrátit barvy a...

Zavřít reklamu