Okna u letadel nebyla vždy oválná. Jaká hrozba donutila konstruktéry je navždy změnit?
Letadla se zaoblenými okny byla představena až koncem šedesátých let minulého století a rozhodně to nebylo pouze z estetických důvodů. Skutečný důvod, který donutil konstruktéry navždy změnit design létajících strojů je zcela zásadní.
Pokud by u dnešních letadel, které létají cestovní rychlostí přes 800 km/h, byla okna s klasickými hranatými rohy, hrozilo by cestujícím vážné nebezpečí.
S rostoucí praxí, zkušenostmi a hlavně cestovní rychlostí v oblasti letectví se přišlo na to, že roh je přirozenou konstrukční slabinou. Taková slabina při velké námaze, které jsou materiály při provozu letadel vystavovány, může mít katastrofické následky.
Vzestup a pád letadla Comet
První tryskové letadlo s čtvercovými okny bylo de Havilland Comet, které bylo zároveň prvním komerčním letounem s tímto typem pohonu a ve své době znamenalo průlom v letecké dopravě.
V prvním roce provozu letadlo Comet přepravilo do té doby neslýchaných 30 000 cestujících včetně tehdejší britské královny Elizabeth a princezny Margaret.
Moderní proudové motory umožnily Cometu létat mnohem lépe, než to uměli jeho konkurenti. Letoun dokázal rychle vystoupat do výšky nad 30 000 stop a cestovní rychlost zvýšit o dvojnásobek, což ve své době znamenalo doslova revoluci v komerčních letech.
Do léta 1953 opouštělo Británii každý týden 10 Cometů, které směřovaly do Johannesburgu, Tokya, Singapuru a Kolumbie. S revolučním strojem létaly převážně velké aerolinky jako Air India nebo Pan Am.
V roce 1954 se však Cometu přihodily dvě děsivé nehody. Záhadné havárie letů 781 z Říma a 201 do Johanesburgu si vyžádaly 56 lidských obětí. Obě havárie téhož stroje spojovala příčina pádu: Letadlo se bez varování rozlomilo za letu.
Následným vyšetřováním se zjistily závažné strukturální nedostatky v konstrukci trupu letounu. Letadlo se tak pravděpodobně rozlomilo za letu poté, co v pravých úhlech rohů oken působil obrovský tlak. V rohové části konstrukce byl naměřen zhruba třikrát až čtyřikrát vyšší tlak než na ostatních částech letounu.
Toto zjištění donutilo výrobce de Havillanda, aby změnil konstrukci svého Cometu a vybavil ho tlaku mnohem odolnějšími oválnými okny se zesílenou tlouštkou. Ostatní výrobci však mezitím získali náskok a dosavadního krále oblak rychle sesadili z trůnu. Pozdní úprava Cometu již nebyla ničím vyjímečná a letoun měl navíc velmi pochroumanou pověst, takže jeho obliba už nikdy nebyla taková jako dřív.
Ačkoliv provoz letounu Comet byl ukončen v roce 1997, je dodnes považován za průkopníka v oblasti proudových komerčních letů. Na jeho fotografie se můžete podívat v galerii.