Čína provedla test unikátního propulsního pohonu. Plavidlo s tímto systémem nemohou odhalit sonary
Na čínském vojenském zpravodajském webu se objevily informace o testu nového magnetického propulsního pohonu, který je vyvíjen především pro čínské ponorky. Čína si od nové technologie MHD slibuje zejména mnohem složitější odhalení svých ponorek cizími sonary.
Pohonné systémy MHD pracují pomocí supravodivých magnetů, které vytvářejí silné magnetické pole. Magnetické pole, které generují elektromotory, pohybuje mořskou vodou skrze podvodní hřídel uvnitř kovového krytu. Vznikající síly pak pohánějí loď kupředu. Pohon MHD nepoužívá žádné pohyblivé součásti, takže je velmi tichý.
Rozsáhlý výzkum této technologie probíhal v osmdesátých letech v USA a Japonsku. Nejznámější lodí poháněnou MHD, byla japonská Yamato-1, jenž byla krátce testována v roce 1992 a dosáhla maximální rychlosti osmi uzlů. Vývoj technologie byl ale záhy ukončen.
Navzdory poměrně dobrých výsledků, kterých bylo při vývoji pohonného ústrojí MHD dosaženo, nikdy nedošlo k jeho širšímu využití. Jedním z důvodů mohou být překážky při vytváření dostatečně silných elektromagnetických polí, která by dokázala efektivně rozhýbat velké a těžké lodě.
Čínský test za sebou však nechává řadu otazníků. Tím nejdůležitějším je asi to, zda se jednalo o ponorku nebo loď. Další podivnou informací bylo také zmínění rychlosti, které plavidlo dosáhlo. V originální publikaci bylo totiž pouze řečeno, že "loď dosáhla plné rychlosti". Tato zmínka tedy spíše znamená, že rychlost byla malá, protože v opačném případě by čínská vláda byla první, kdo by se případným "rekordem" pochlubil.
Pokud se Čína skutečně úspěšně prokouše vývojem MHD, bude to její obrovskou výhrou v ponorkových technologiích a velkým světovým milníkem. Čína má totiž stále jedny z nejsnadněji odhalitelných ponorek, díky velkému hluku, které vydávají jejich lodní šrouby.