Nadzvuková letadla se vrací. NASA vyvíjí letoun s unikátní technologií
Americká agentura pro letectví a kosmonautiku (NASA) se rozhodla uzavřít kontrakt s americkou zbrojařskou a leteckou společností Lockheed Martin, jehož cílem je vývoj a výroba cestovního nadzvukového letadla s unikátní technologií.
Nadzvuková letadla vydávají velmi hlasitý aerodynamický třesk, což je také jeden z důvodů, který brání jejich masovému využití v dopravě. Zásadní přelomovou vlastností by měl být úplně nový mechanismus nadzvukového třesku, který by měl třesk utlumit na únosnou hranici.
Pokud bude v této zakázce ze strany Lockheed Martin dosaženo úspěchu, může to znamenat návrat cestovních letounů, jako byl legendární Concorde (čtěte: Po havárii a ukončení provozu Concordu se lidstvo myšlenky nadzvukových letů nevzdalo). Kontrakt v hodnotě téměř 250 milionů dolarů poběží od letošního dubna až do konce roku 2021.
Na konci celého projektu má být letoun s názvem X-plane - zcela výjimečný jak vlastnostmi, tak i vzhledem. Stroj by měl létat ve výšce asi 16 kilometrů nad zemí rychlostí až 1 500 kilometrů za hodinu.
Zásadní inovací bude ale naprosto tichý sonický třesk, který vzniká, když letadlo dosáhne rychlosti zvuku. Třesk je dokonce natolik silný, že může v krajních případech ohrozit lidské zdraví na Zemi. Nadzvukové lety nad pevninou jsou proto zakázány.
Letoun X-Plane by se měl stát prvním nadzvukovým komerčním letadlem, jehož zvuk aerodynamického třesku by neměl překročit 75 decibelů. NASA by měla letoun od kontraktora převzít na konci roku 2021, pak ho bude co nejintenzivněji testovat. V rámci zkoušek chce také vyzkoušet lety nad americkými velkoměsty.