Unikátní vlak Slovenská strela čeká tříletá renovace. Na své místo se vrátí již po vlastní ose

Věda a technika 24. srpna 2018 | 08:22 — Lukáš Bauer
Legendární expresní vlaky Slovenská strela s hybridním pohonem představovaly konstruktérskou špičku prvorepublikového strojírenství. Jeden z těchto vzácných vlaků stojí před technickým muzem Tatra v Kopřivnici.
Další 2 fotografie v galerii
Vlak Slovenská strela byl chloubou ČSD / Muzeum Tatra

Společnost Tatra Trucks před časem získala dotaci osmdesát milionů korun na jeho kompletní renovaci a nyní nastal čas, kdy lokomotiva zamíří do opravny. Vrátí se zpět na své místo za tři roky.

Legendární prvorepublikový vlak Slovenská strela začal jezdit od července 1936 na trati Praha-Bratislava. Expresní vlak se proslavil vysokou rychlostí a také unikátní řešením pohonu. Jeden ze dvou prototypů zničil požár a druhý byl po skončení služby vystaven v Kopřivnici před Technickým muzeem Tatra.

Společnost Tatra Trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 milionů korun na rekonstrukci tohoto unikátního vlaku. Souprava tak v pátek 31. 8. 2018 opustí své dosavadní stanovištěpř před Technickým muzeem a bude převezena do Hranic, kde v příštích dvou letech podstoupí kompletní opravu. Zpátky se vrátí po vlastní ose a vlastní silou. Jejím novým domovem se stane speciální pavilon před nově vybudovaným muzeem automobilů Tatra.

Složitý proces nakládky začne u Technického muzea Tatry v Kopřivnici okolo 8 hodiny. V 10 hodin proběhne slavnostní rozloučení se Slovenskou strelou za účasti zástupců kraje, města Kopřivnice, společnosti Tatra Trucks a společnosti ČMŽO, která bude dvouletou rekonstrukci ve svých dílnách v Hranicích na Moravě realizovat.

Souprava bude po opravě kompletně provozuschopná a při zvláštních příležitostech bude vyjíždět z nového depozitáře na železnici. Celý projekt renovace vyjde na 118 milionů korun.

Vlaky s hybridním pohonem představovaly konstruktérskou špičku. V té době dokázaly díky důmyslnému hybridnímu pohonu dosáhnout rychlosti až 148 km/h. Vlak dokázal vyvinout rychlost až 148 kilometrů za hodinu. 

Každá náprava byla osazena spalovacím a elektrickým motorem, přičemž pohon byl navržen tak, aby využíval výborné charakteristiky obou motorů a dosahoval úsporné a komfortní jízdy. Dále čtěte: (Unikátní vůz se spalovacím motorem byl před 120 lety postaven v Kopřivnici).

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Karel Šíp vydává další knihu. Vzpomíná v ní i na Gotta

Tmavé skvrny u oken neznačí nic dobrého. Zasáhněte včas,...

Nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak uklidit celý...

Vymalujte strop jako profesionál, aniž byste postříkali sebe...

Ucpané a zapáchající odpady. Vyřešte tento problém za pár...

První adventní víkend je tady. Připravte svůj domov včas na...

Rozdíly v péči o kuchyňská prkénka jsou obrovské....

Zavřít reklamu