Vesmírný cestovatel míří ke Slunci. Vědci objevili kometu z jiné soustavy

Věda a technika 14. září 2019 | 17:22 — Lukáš Bauer
Koncem prázdnin byla ukrajinským astronomem objevena dosud neznámá kometa, která vykazovala známky velice podivného chování. Experti proto provedli řadu výpočtů, které ukázaly, že tato zvláštní kometa nepochází z naší Sluneční soustavy.
Nově objevená kometa nepochází ze Sluneční soustavy / Internet

Zvláštní kometu objevil na obloze koncem srpna amatérský astronom Gennady Borisov z Ukrajiny, který si také všiml jejího podivného chování. Na svůj objev upozornil další experty, kteří provedli sérii výpočtů a zjistili, že kometa míří ke Slunci z jiné hvězdné soustavy.

Nová kometa, která dostala označení C/2019 Q4 (Borisov), vykazuje velice nezvyklou oběžnou dráhu. Nejprve se astronomové domnívali, že by se mohlo jednat o chybu v pozorování, později pracovali i s dalšími hypotézami, ale nové výpočty potvrdily, že kometa skutečně nepochází ze Sluneční soustavy.

Tato kometa představuje teprve druhé těleso pocházející z jiné hvězdné soustavy, které bylo pozorováno při průletu Sluneční soustavou. Prvním byl meteorit Oumuamua zvláštního podlouhlého tvaru, který byl objeven v roce 2017. Právě nezvyklý tvar meteoritu vyvolal spekulace, že se může jednat o dílo jiné civilizace.

Kometa, která byla nyní objevena, měří několik kilometrů a podle vědců se blíží ke Slunci. Díky tomu vědci mohou těleso nejen sledovat, ale také studovat jeho složení, vlastnosti a podobu. Tyto informace mohou napovědět mnohé o vesmíru mimo Sluneční soustavu.

Díky své jasnosti byla totiž kometa zpozorována velmi brzy na rozdíl od temného meteoritu Oumuamua, který byl zpozorován až když se vzdaloval od Slunce. Díky tomu budou moci vědci kometu studovat až jeden rok.

Amatérský astronom Gennadij Borisov se živí jako optik, a proto není překvapením, že vlastní několik dalekohledů. Během posledních šesti let objevil celkem sedm komet. Dále čtěte: Vědci objevili uvnitř meteoritu něco naprosto fascinujícího, co nikdy předtím neviděli.

Inflace se sice stabilizovala, za oběd v restauraci ovšem zaplatíte v průměru už 224 korun