Jeskyně v Bulharsku ukrývala pradávné ostatky. Vědcům prozradily něco velmi cenného

Věda a technika 13. května 2020 | 07:46 — Lukáš Bauer
Dosud nejstarší ostatky moderního typu člověka Homo sapiens byly objeveny v bulharské jeskyni skupinou archeologů. Tyto ostatky tak vědcům poskytují nejstarší známé důkazy o výskytu moderních lidí na evropském kontinentu.
Archeologické práce v jeskyni Bacho Kiro / MPI-EVA

Podoba a výskyt moderního typu člověka je otázkou, kterou vědci řeší již desítky let. K tomu, aby si vytvořili dokonalou představu, však potřebují dostatek pradávných pozůstatků. Dosud nejstarší kosti moderních lidí se podařilo archeologům objevit v jeskyni v Bulharsku.

Moderní typ člověka po příchodu do Evropy velice rychle nahradil původního člověka neandrtálského. Právě ostatky těchto prvních lidí, kteří se objevili na evropském kontinentu, se vědcům podařilo objevit.

Chronologie tohoto záhadného přechodu během ranného paleolitu se nyní stala o něco jasnější, a to díky objevu pozůstatků Homo sapiens a množství dobových artefaktů v archeologickém nalezišti ve známé jeskyni Bacho Kiro na úpatí balkánských hor. Toto místo je známé bohatým nalezištěm fosilií z období paleolitu, tedy nejstarší doby kamenné.

V roce 2015 byly na místě zahájeny po mnoha letech archeologické práce, během kterých vědci narazili na vrstvu sedimentu, která obsahovala nejstarší lidské pozůstatky našich předků, které kdy byly v Evropě identifikovány.

Vědcům se následně za pomoci nejmodernějších vědeckých metod podařilo určit stáří těchto pozůstatků, které datovali až do ranné doby kamenné. Objev je pro vědce nesmírně cenný, protože poskytuje chybějící kousky skládanky k pochopení toho, jak lidé přišli na evropský kontinent. Dále čtěte: Lidé obývali Afriku již před 500 tisíci lety. Vědci stopy neznámého druhu člověka objevili teprve nedávno.