Sedadla: Zdánlivě jednoduchá část vozu se spoustou složitostí. Výrobní cena může dosáhnout tisíce eur
Samostatnou kapitolou jsou materiály: látka, semiš, kůže, polokůže, alcantara… Přitom preference motoristů nejsou všude stejné. Zákazník v Číně či v Americe má totiž na sedadla zcela jiné nároky než Evropan.
Automobilová sedadla prošla stejně jako ostatní části vozu významnými vývojovými etapami. V padesátých letech 20. století se začala prodávat auta s nastavitelnými sedadly. Technologickým zázrakem té doby byl model Peugeot 403, u kterého se dala sedadla upravit na lehátka.
V roce 1957 se poprvé objevila u užitkových vozů funkce přístupu na zadní sedadla, o pár let později přišla inovace v podobě dělení zadní lavice. Zásadním krokem bylo přidání třetí řady sedadel.
V první fázi výrobci představili řešení založené pouze na možnosti vyndat třetí řadu z vozu, pokud ji majitel vozu právě nepotřeboval. To mnohdy vyžadovalo zručnost a sílu, protože sedadla byla těžká a navíc umístěná do těžko přístupného prostoru vozu. Druhá fáze přinesla mnohem praktičtější řadu sedadel sklopitelných do podlahy vozu. Touto vymožeností disponovala už první generace vozu Peugeot 5008 a má ji i nové SUV stejného názvu. Sedadla se poměrně snadnou manipulací zajedou do podlahy auta a stejně jednoduše zase naskočí zpět, kdykoli je posádka vozu potřebuje. Je možné je samozřejmě i zcela vyjmout, aby vůz zbytečně nevozil zátěž. Jedná se však o poměrně snadnou operaci s díly o hmotnosti jen 8 kg.
Značka Peugeot mimochodem v oblasti sedadel představila několik inovací. Jednou z nich je systém Magic Flat. Ten používá například model Peugeot 308, nositel titulu Auto roku 2014. Systém je ovládaný jediným tlačítkem, po jehož stisku se opěradla zadních sedadel poslušně skloní k podlaze a vytvoří dokonale rovnou plochu k převážení čehokoli. Model 308 byl však revoluční i z jiného důvodu. Jako první byla u něj použita modulární platforma a s ní přišly i modulární příčné výztuže pro přední sedadla. Výhodou těchto výztuží byla úspora hmotnosti, současně vyšší bezpečnost a pohodlí, sedadla jsou lehčí, účelnější a levnější. Stejná výztuž se používá i u platformy CMP a vyrábí se v Evropě, Číně a Latinské Americe.
Platforma, kterou dodáte do všech zemí světa, je běžné řešení, ovšem u sedadel je to jiné. Různé trhy totiž mají jiné preference a požadavky. Evropští klienti chtějí prvotřídní komfort, zákazníci vyžadují přesné držení těla, boční podporu a oporu při dlouhých cestách. U druhé řady je prvořadá možnost sklopení sedadel. V Číně naopak sedadla musí být měkká, jen s menší boční oporou. U vyššího segmentu zákazníci očekávají bohatší výbavu a příslušenství na zadních sedadlech. Specifickým trhem z hlediska sedadel jsou země Jižní Ameriky. Tam se poptávka zaměřuje na pohlcení vibrací a optimální vibrační komfort na předních sedadlech a zadní lavici. Zkrátka u automobilových sedadel platí „Jiný kraj, jiné požadavky.“
Vývoj sedadel v budoucnosti bude dle odborníků silně ovlivněn módou. Barvy a materiály použité pro čalounění sedadel budou inspirovány hlavními trendy v oblasti konfekce a nábytku. Návrháři se rovněž zaměřují na pohodlí cestujících. Jednou z nedávných inovací je zabudování pneumatických vaků do pěny sedadel, což umožňuje, aby se sedadla přizpůsobila postavě uživatelů. Peugeot nabízí u mnoha vozů jako součást příplatkové výbavy systém masáže zad, který zákazníci velmi oceňují, protože napomáhá uvolnění a současně aktivuje zádové svalstvo.
V době vozů se samočinným řízením budou sedadla pro uspořádání interiéru vozu klíčová více než kdy jindy. Budou muset nabídnout celou řadu možností úpravy prostoru pro cestující. Cílem je proměnit čas strávený v autě na chvíle pohodlí a relaxace. V té době nahradí kovový rám sedadel z části kompozit, díky němuž budou sedadla útlejší a v kabině tak bude více prostoru.