Významný automobilový závod se obešel bez řevu motorů, přesto byl napínavý od začátku až do konce

Auto 18. července 2020 | 17:47 — Anna Novotná
ECO energy Rally Bohemia je pravděpodobně jedním z nejvýznamnějších závodů vozů s alternativním pohonem u nás a dost možná i v Evropě. Dokonce se může pochlubit i mezinárodním statutem. Letos se jela v rámci Rally Bohemia už třetím rokem. V žádném z předchozích ročníků se ale nesešla tak nabitá konkurence jako právě letos.
Dalších 6 fotografií v galerii
Na start Eco rally se postavilo 30 posádek / Peugeot

Na start se postavilo 30 posádek, 25 z nich se 100% elektromobilem. Celkem bylo zastoupeno 16 automobilových značek. 

Na eco-rallye neuslyšíte řev motorů, nepadají tam rychlostní rekordy, nečekejte ani smyk v zatáčce a už vůbec neuvidíte auto v kotrmelcích. Přesto jde o velice náročnou soutěž, ve které se hraje o vteřiny. Nejedná se o rallye v pravém slova smyslu, nýbrž o jízdu pravidelnosti ztíženou o nastavené průměry rychlostí ve zkouškách. Musíte neustále hlídat rychlost a stále sledovat rozpis. Sebemenší odchylka od dané trasy se postihuje trestnými body.

U elektrických vozů je klíčové sledovat i dojezd a využití elektrické energie. Vybije-li se vám auto a dobíjecí stanice je v nedohlednu, znamená to konec. Na druhou stranu na rozdíl od klasické rallye není nutné mít závodní vůz, licenci ani speciální trénink. Soutěž je určena pro sériové vozy a je otevřená všem.

ECO energy Rally Bohemia se jela od 9. do 12. července v okolí Mladé Boleslavi a Liberce. Ostrých, tedy měřených a přísně posuzovaných kilometrů bylo přes 300, celkem včetně přejezdů najezdily soutěžní vozy kolem 700 km. Soutěž byla napínavá od samého začátku až do konce. Zájem diváků samozřejmě nebyl takový jako u rallyových speciálů se řvoucími motory a hvězdným obsazením, nicméně dá se očekávat, že počet příznivců eco-rallye poroste úměrně rostoucí nabídce elektromobilů a dalších vozů s alternativními palivy. 

Letošní ročník eco-Bohemky měl nečekaného vítěze. Stal se jím Peugeot e-208 s posádkou Jan Novotný – Petr Jakušev. Překvapivé je to proto, že tento Peugeot je na rallye naprostým nováčkem. Elektrická verze e-208 se v Česku nezačala ještě ani pořádně prodávat. Vůz na Bohemce byl prvním a zatím jediným svého druhu u nás. Mladá posádka Novotný – Jakušev s ním ovšem eco-rallye dokázala zcela ovládnout. Zvítězili v absolutním pořadí, v kategorii elektromobilů a získali značce Peugeot i pohár konstruktérů. A jejich recept na vítězství?

„Hlavní je neudělat chybu a držet tempo, což se nám dařilo už od začátku závodu,“ uvedl Jan Novotný. Díky se tomu posádka s Peugeotem dostala do vedení celkového pořadí už po prvním dnu soutěže. Následkem toho startovala v následující etapě jako první, což není lehké, protože se nemáte koho chytit.

Musíte spoléhat na sebe a vlastní úsudek, jak potvrdil Jan Novotný: „Nebylo jednoduché startovat už od pátečního odpoledne jako první, se všemi soupeři v zádech. Naštěstí jsem měl k dispozici dvě velmi důležité opory. Tou první byl Peugeot e-208, který vzhledem k zástavbě rozumně velké baterie (50 kWh) a reálnému dojezdu přes 300 km ani na více než 700 km dlouhé soutěži nepředstavoval žádné starosti navíc. Druhou oporou mi byl můj spolujezdec, který naši účast podržel a dal naší posádce základ pro úspěšné absolvování soutěže.“

Nováček na rallye, jediný kus modelu Peugeot e-208 v Česku, tedy jednoznačně převálcoval konkurenci, čímž umetl cestu následujícím vozům svého druhu, které teprve dorazí, stejně jako dalším elektrickým modelům značky Peugeot.

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Inflace se sice stabilizovala, za oběd v restauraci ovšem zaplatíte v průměru už 224 korun

Pokud chcete vyčistit žluté skvrny od potu, vyzkoušejte sílu...

Ucpal se vám záchod? Než zavoláte instalatérovi, zkuste...

Zapíchněte k pokojovým rostlinám hlavičky zápalek. Působí...

Zabraňte rosení oken dřív, než se vám v bytě rozleze...

Hypoteční turistika se přestane od září vyplácet, banky...

Tipy, jak vybrat dokonalé hliníkové dveře

Zavřít reklamu