Významný automobilový závod se obešel bez řevu motorů, přesto byl napínavý od začátku až do konce
Na start se postavilo 30 posádek, 25 z nich se 100% elektromobilem. Celkem bylo zastoupeno 16 automobilových značek.
Na eco-rallye neuslyšíte řev motorů, nepadají tam rychlostní rekordy, nečekejte ani smyk v zatáčce a už vůbec neuvidíte auto v kotrmelcích. Přesto jde o velice náročnou soutěž, ve které se hraje o vteřiny. Nejedná se o rallye v pravém slova smyslu, nýbrž o jízdu pravidelnosti ztíženou o nastavené průměry rychlostí ve zkouškách. Musíte neustále hlídat rychlost a stále sledovat rozpis. Sebemenší odchylka od dané trasy se postihuje trestnými body.
U elektrických vozů je klíčové sledovat i dojezd a využití elektrické energie. Vybije-li se vám auto a dobíjecí stanice je v nedohlednu, znamená to konec. Na druhou stranu na rozdíl od klasické rallye není nutné mít závodní vůz, licenci ani speciální trénink. Soutěž je určena pro sériové vozy a je otevřená všem.
ECO energy Rally Bohemia se jela od 9. do 12. července v okolí Mladé Boleslavi a Liberce. Ostrých, tedy měřených a přísně posuzovaných kilometrů bylo přes 300, celkem včetně přejezdů najezdily soutěžní vozy kolem 700 km. Soutěž byla napínavá od samého začátku až do konce. Zájem diváků samozřejmě nebyl takový jako u rallyových speciálů se řvoucími motory a hvězdným obsazením, nicméně dá se očekávat, že počet příznivců eco-rallye poroste úměrně rostoucí nabídce elektromobilů a dalších vozů s alternativními palivy.
Letošní ročník eco-Bohemky měl nečekaného vítěze. Stal se jím Peugeot e-208 s posádkou Jan Novotný – Petr Jakušev. Překvapivé je to proto, že tento Peugeot je na rallye naprostým nováčkem. Elektrická verze e-208 se v Česku nezačala ještě ani pořádně prodávat. Vůz na Bohemce byl prvním a zatím jediným svého druhu u nás. Mladá posádka Novotný – Jakušev s ním ovšem eco-rallye dokázala zcela ovládnout. Zvítězili v absolutním pořadí, v kategorii elektromobilů a získali značce Peugeot i pohár konstruktérů. A jejich recept na vítězství?
„Hlavní je neudělat chybu a držet tempo, což se nám dařilo už od začátku závodu,“ uvedl Jan Novotný. Díky se tomu posádka s Peugeotem dostala do vedení celkového pořadí už po prvním dnu soutěže. Následkem toho startovala v následující etapě jako první, což není lehké, protože se nemáte koho chytit.
Musíte spoléhat na sebe a vlastní úsudek, jak potvrdil Jan Novotný: „Nebylo jednoduché startovat už od pátečního odpoledne jako první, se všemi soupeři v zádech. Naštěstí jsem měl k dispozici dvě velmi důležité opory. Tou první byl Peugeot e-208, který vzhledem k zástavbě rozumně velké baterie (50 kWh) a reálnému dojezdu přes 300 km ani na více než 700 km dlouhé soutěži nepředstavoval žádné starosti navíc. Druhou oporou mi byl můj spolujezdec, který naši účast podržel a dal naší posádce základ pro úspěšné absolvování soutěže.“
Nováček na rallye, jediný kus modelu Peugeot e-208 v Česku, tedy jednoznačně převálcoval konkurenci, čímž umetl cestu následujícím vozům svého druhu, které teprve dorazí, stejně jako dalším elektrickým modelům značky Peugeot.