Byl objeven nový záhadný druh podmořské bakterie. Požírá ocelové vraky lodí

Věda a technika 20. července 2020 | 07:18 — Lukáš Bauer
Mikrobiologům se podařilo objevit zcela nový druh bakterie, jejíž existence byla dosud pouze teoretická. Tento drobný záhadný mikroorganismus se živí kovy, které dokáže přeměňovat na kalorie. Tyto bakterie jsou vůbec prvními svého druhu, které se vědcům podařilo objevit.
Vraky lodí rozkládají bakterie / Wikimedia Commons / CCL

Vědcům z Kalifornie se podařilo identifikovat a popsat bakterii, která má opravdu zvláštní zdroj obživy. Tento drobný mikroorganismus se totiž živí kovy, které dokáže pomocí manganu přeměňovat na kalorie. Více než sto let byla existence těchto bakterií pouze teoretická, až nyní se ji podařilo skutečně objevit.

Objevili ji zcela náhodou

Bakterii objevil zcela náhodou tým mikrobiologů z California Institute of Technology (Caltech), když prováděl výzkumy s pomocí manganu. Jeden z vědců totiž nechal svou experimentální nádobu s vodou stát netknutou přibližně jeden měsíc, a když se na ni šel po této době podívat, byla plná tmavého materiálu.

Materiál z nádoby posléze sledoval pod mikroskopem a zjistil, že tmavý povlak je zoxidovaný mangan. Ten mají na svědomí bakterie, které pravděpodobně žijí ve vodovodech, odkud vodu vědec do nádoby stočil.

K životu využívají mangan

Zmíněné bakterie jsou první, o kterých se ví, že využívají mangan jako zdroj energie. Také jej používají na proces známý jako chemosyntéza, při kterém se oxid uhličitý mění na biomasu. Vědci přitom již delší dobu tušili, že tento proces by mohl být využíván některými mikroby, ale do této chvíle bylo známo, že ho využívají pouze některé plísně.

Podobný typ bakterií se podle vědců nachází také v moři, kde se například živí kovy z potopených vraků lodí. Obdobný druh mikroorganismů, které rozkládají železo a ocel z podmořských vraků, byl objeven již dříve, ale žádný z nich nevyužívá techniku podobnou té, co byla objevena kalifornskými vědci.

Záhada manganových koulí

Vědci doufají, že jejich zjištění pomohou lépe pochopit podzemní vodu a vodní systémy, které se mohou zanést oxidy manganu. Jak tam tento materiál vzniká, je pro výzkumníky záhada. Objev by podle výzkumníků mohl také pomoci lépe pochopit takzvané manganové hroudy - kovové koule, které dokáží být velké jako grapefruit, a které jsou často nacházeny na dně moře. Dále čtěte: Hluboko v moři byly objeveny podivné bakterie. Jsou jiné než všechny známé organismy na planetě. O těchto útvarech, které často obsahují vzácné kovy, též vědci nevědí hodně.

Témata: bakterie, vrak, moře, mangan, kov