Sonda americké NASA má problém. Odebrala úspěšně vzorky z asteroidu, ale objevila se nečekaná závada

Věda a technika 26. října 2020 | 07:48 — Lukáš Bauer
Americká sonda OSIRIS-Rex, která již druhým rokem obíhá kolem asteroidu Benu, za tu dobu nastudovala mnoho veličin o celém tělese. Sonda dokonce splnila důležitý úkol, který spočíval v odebrání vzorku hornin z povrchu asteroidu. Nyní se ale objevil nečekaný problém.
Sonda odebrala vzorky asteroidu, část se jich však ztratila / NASA

Asteroid Benu je již léta cílem vědců, což vyvrcholilo v misi sondy OSIRIS-Rex, která doletěla miliony kilometrů k asteroidu Benu a odebrala z jeho povrchu vzorky. Než byli shopni vědci říci, zda odběr proběhl úspěšně, trvalo několik dní a zjistili, že odběr byl sice v pořádku, část materiálu ale unikla do vesmíru.

Sonda odebrala vzorky prachu a kamene pomocí robotického ramene a uložila je do speciální transportní schránky, ta však pravděpodobně nebyla správně uzavřena a části materálu tak unikaly do vesmíru. Podle NASA se jedná o největší odběr materiálu od dob misí Apolla.

Šéf mise Dante Lauretta uvedl, že velká část materiálu z kontejneru uniká do volného prostoru. Sonda mezitím pořídila i sadu fotografií ze všech stran. Díky snímkům následně vědci zjistili, že je kolem jejího sběrného ramene mračno z vypadávajících částic.

Odběr byl nečekaně úspěšný

NASA však podotýká, že během odběru se podařilo odebrat 400 gramů metriálu, což je téměř sedmkrát více než NASA považovala za úspěch. Díky incidentu pozemní operátoři zrušili kvůli úniku plánované měření množství odebraného materiálu, při kterém se měla sonda otáčet. Nechtějí riskovat další ztrátu.

Důležité je zabránit dalším ztrátám

Jejich současnou strategií je sondou co nejméně otáčet a zabránit tak dalším velkým ztrátám. Operátoři se v úterý chtějí pokusit uzavřít kontejner pomocí robotického ramene. Uzavírací mechanismus totiž zablokovaly odebrané kameny.

Sonda OSIRIS-Rex o velikosti malé dodávky se k Benu vydala před čtyřmi lety a na zpáteční cestu k Zemi má nastoupit v březnu. Počítá se s tím, že v září 2023 přistane zpět v americkém Utahu. Dále čtěte: (Sonda NASA se odrazí od asteroidu Benu. Na Zemi se vrátí s cennými vzorky organických materiálů).