Vědci objevili ve vesmíru velice zvláštní hvězdu. Vznikla za podivných okolností

Věda a technika 11. ledna 2021 | 11:35 — Lukáš Bauer
Astronomka Lidia Oskinová z Německa popsala naprosto unikátní hvězdu. Tento kosmický objekt se podle astronomky od běžné hvězdy zásadně liší, a to už od samotného vzniku. Hvězda totiž vznikla procesem, kterým ostatní hvězdy zanikají, a pro vědce je tak naprosto unikátním objektem pozorování.
Zánik některých typů hvězd provází obrovská vesmírná show / Wikimedia Commons / Vixspace

Astronomka ze sousedního Německa - Lidia Oskinová, popsala velice zvláštní hvězdu, která vznikla procesem, jež provází ostatní hvězdy na sklonku života. Tento typ hvězdy byl dosud neznámý, a jedná se tak o revoluční a ojedinělý objev, který byl publikován v odborném časopise Astronomy & Astrophysics.

Na počátku výzkumu Oskinové bylo v roce 2019 objevení hvězdné soustavy s názvem IRAS 00500+6713, které vzbudilo v řadách odborníků velké vzrušení. Tato hvězda podle Oskinové vznikla procesem spojení dvou bílých trpaslíků, což byl doteď z pohledu vědců proces provázející hvězdný zánik.

Vědecké překvapení

Vědci se tak znovu mohou přesvědčit o tom, že ve vesmíru je ještě mnoho neprobádáno. Výzkum Oskinové totiž naznačuje, že tato hvězda vznikla ze supernovy, což je proces závěrečná fáze života hvězdy, na jehož konci hvězda zcela zanikne. Tato hvězda se však ze supernovy zrodila, což je obrovské překvapení.

V tomto případě došlo ke srážce dvou bílých trpaslíků, což je označení pro zbytek z mrtvé hvězdy. K srážkám podobných těles ve vesmíru nedochází příliš často, a proto se jedná o už z tohoto pohledu o velice unikátní objekt. Běžně však při takové srážce dojde k zániku obou trpaslíků, což se ale v tomto případě nestalo.

Něco se stalo jinak

Namísto zániku se z trpaslíků zrodilo zatím neznámé nové těleso, které je tvořeno hvězdou obklopenou žhavým mrakem plynu a prachu. Tento mrak obsahuje také velké množství kyslíku a uhlíku, který kolem hvězdy rotuje rychlostí až 16 tisíc kilometrů za vteřinu, což je velice neobvyklé. Mlhovina také obsahuje obrovské množství neonu, který je zdrojem rentgenových emisí.

Když vědci tato data zpracovali a vytvořili z nich počítačové modely, dospěli k názoru, že jedinou možností, jak toto těleso mohlo vzniknout, je právě spojením dvou bílých trpaslíků. Díky shodě náhodných a velice vzácných okolností výbuch sepernovy nedokázal zničit obě tělesa a došlo ke zrození nového objektu. Tento nově zrozený objektumůže vědcům v budoucnu poskytnout velice cenné informace o zániku i vzniku podobných systémů. Dále čtěte: (Celý vesmír se velice rychle ohřívá. Od jeho vzniku se teplota zvýšila více než desetinásobně).