Celý vesmír se velice rychle ohřívá. Od jeho vzniku se teplota zvýšila více než desetinásobně

Věda a technika 15. listopadu 2020 | 13:23 — Lukáš Bauer
Nový vědecký výzkum naznačuje, že oteplování není jen problémem Země nebo jiných planet. Jak vyplývá z vědeckých výpočtů, ohřívání je problémem celého vesmíru. Vědci zjistili, že za deset miliard let se teplota vesmíru několikanásobně zvýšila a tento růst i nadále pokračuje.
Ohřívání je problémem celého vesmíru / Pixabay

Díky novém vědeckému výzkumu vědci spočítali, že problematika oteplování sahá daleko za hranice Země. Z výpočtů totiž vyplývá, že se ohřívá celý vesmír, a to velice rychlým tempem. Za necelých 14 miliard let jeho předpokládané existence se ohřál na necelý jedenáctinásobek své původní teploty.

Podle výpočtů tak dosahuje dnešní průměrná teplota všech plynů ve vesmíru nejméně dvou milionů stupňů Celsia. K tomuto výzkumu vědci využívali novou metodiku výpočtů, díky které jsou schopni zjišťovat teploty plynu v různých částech vesmíru.

Plyn a temná hmota

Podezření, které vědci měli desítky let, se tak nyní skutečně potvrzuje v publikované studii, která vyšla v odborném časopise The Astrophysical Journal. Vědci se domnívají, že za ohříváním je gravitace, která podle expertů rozbíjí jeho strukturu, kterou tvoří především temná hmota a plyny. K samotnému výskumu vědci využili data z teleskopu Planck a také z projektu, který zkoumá oblohu, Sloan Digital Sky Survey.

Ohřívání má na svědomí gravitace

Právě tato data poskytla vědcům důležitou odpověď na to, zda se vesmír ohřívá, rychlost ohřívání je ale velice překvapila. Za tímto přirozeným procesem vesmíru tak stojí jeho základní síla - gravitace, která přitahuje okolní plyny a temnou hmotu blíže ke galaxiím a během tohoto procesu dochází k zahřívání.

„Naše nové měření přímo potvrzuje klíčovou práci Jima Peeblese, laureáta Nobelovy ceny za fyziku v roce 2019, který představil teorii o tom, jak se ve vesmíru formují rozsáhlé struktury,“ uvedl hlavní autor studie I-Kchuan Čch'-ang z Ohio State University. Dále čtěte: (Jak satelit o velikosti kufříku zachránil misi na Mars. NASA v něm vidí budoucnost průzkumu vesmíru).