Stovky milionů světelných let od Země došlo k obří vesmírné události. Vědci nic podobného předtím neviděli

Věda a technika 15. července 2021 | 09:18 — Lukáš Bauer
Astronomům se podařilo hned dvakrát za sebou zachytit gravitační vlny, které pocházely ze stovky milionů let vzdálených galaxií. Podle expertů tyto gravitační vlny vznikly z velice vzácné srážky neutronové hvězdy a černé díry. Podobnou vesmírnou podívanou ještě nikdy předtím nepozorovali.
Spojení černé díry a neutronové hvězdy pozorovali vědci poprvé v historii / Carl Knox, OzGrav – Swinburne University

Vědci měli poprvé v historii pozorování vesmíru možnost sledovat srážku dvou kosmických gigantů. O srážce neutronové hvězdy a černé díry v miliony let vzdálených galaxiích se dozvěděli díky díky gravitačním vlnám, které se šířily vesmírem. Astronomové zjistili, že ve vesmíru k podobým srážkám dochází poměrně často, přibližně jednou za měsíc.

Samotná detekce těchto událostí je klíčová z hlediska upřesnění astrofyzických modelů formování kompaktních těles a evoluce binárního systémů. Teoretickou existenci gravitačních vln předpověděl v roce 1916 Albert Einstein a jejich skutečná existence byla potvrzena přesně o století později. Astronomové dnes tyto gravitační vlny využívají v mnoha oblastech, jako je například detekce dvojhvězd, černých děr, nebo neutronových hvězd.

Vědci nyní díky gravitačním vlnám vůbec poprvé potvrdili existenci binárních systémů sestávajících z černé díry a neutronové hvězdy. Podařilo se jim to díky detektoru Virgo v Itálii a observatoře LIGO (Laser Interferometry Gravitational-Wave Observatory) ve Spojených státech. Vědecká studie zabývající se tímto novým objevem byla publikována v astronomickém časopise The Astrophysical Journal Letters.

Miliarda světelných let

Vědcům se díky těmto observatořím podařilo objevit hned dvě stejné vesmírné události, které dostaly označení GW200105 a GW200115. První událost byla výsledkem sloučení černé díry devětkrát hmotnější než naše Slunce s neutronovou hvězdou o hmotnosti přibližně dvou Sluncí. Jelikož se gravitační vlny šíří rychlostí světla a obě galaxie leží ve vzdálenosti nejméně 900 milionů světelných let od Země, vědci vypočítali, že k událostem mohlo dojít přibližně před jednou miliardou let.

Důležité poznatky vesmíru

Vědci díky těmto novým poznatkům odhadují, že k podobným srážkám ve vesmíru může docházet poměrně často, a to v průměru až jednou za měsíc. Autoři studie se také domnívají, že binární systémy neutronové hvězdy a černé díry vznikají často ve shlucích mladých hvězd a v galaktických jádrech, kde jsou ideální podmínky pro jejich vznik. Pro vědce se jedná o přelomový objev, protože srážka černé díry a neutronové hvězdy byla dříve pouze teoretická, tedy nebyla nikdy pozorována. Dále čtěte: (Vědci objevili v blízkosti černé díry velice zvláštní objekty. Nepodobají se žádnému tělesu v naší galaxii).

Zdroj info: Scitechdaily.com.