Tento těžký kovový obr vyjel z dílen Škody. Nakreslil ho sám Ferdinand Porsche

Auto 05. ledna 2022 | 10:24 — Lukáš Bauer
Během okupace Československa za druhé světové války navrhl Ferdinand Porsche těžký teréní tahač, který měl zásobovat frontové dělostřelecké linie granáty. Výsledkem bylo monstrum v podobě Škody RSO, někdy také označované jako Porsche typ 175, které se však ukázalo jako velmi špatná investice.
Další 1 fotografie v galerii
Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944 / Škoda Auto (volný zdroj)

Třetí říše potřebovala během války spolehlivé zásobování dělostřeleckých linií na východní frontě. Pro tento účel mělo být zkonstruováno spolehlivé vozidlo schopné projet i tím nejnáročnějším terénem s těžkým nákladem dělostřeleckých granátů. Samotný návrh transportního vozidla dostal na starost známý konstruktér Ferdinand Porsche. Obludná Škoda RSO, která vznikla v mladoboleslavském závodě, byla však ztělesněním velkého neúspěchu.

Vývoj tahače byl zahájen v roce 1942, kdy se osobně Porsche dostavil do Mladé Boleslavi a přivezl s sebou první návrhy. Na tomto úvodním setkání se představitelé Škody se zástupci německé strany dohodli, že se na projektu budou podílet také čeští konstruktéři pod vedením Oldřicha Meduny.

Neohrabané monstrum 

Koncem téhož roku byla většina prací kolem vývoje tahače hotova a závod se připravoval na stavbu prvních prototypů. Po dokončení prvního prototypu se obludný stroj za hlasitého drnčení ocelových kol vydal na svou první zkušební jízdu v okolí Mladé Boleslavi. Vozidlo, které se dokázalo pohybovat rychlostí jen 16 km/h, bylo totiž určeno výhradně pro jízdu v bahnitém terénu.

Celková hmotnost tahače byla sedm tun a dokázal vézt dalších pět tun nákladu, což je poměrně slušná užitečná hmotnost. Horší už to bylo se spotřebou, která v terénu dosahovala i 200 litrů paliva na sto kilometrů. V plném zatížení, kdy Škoda RSO táhla několik dalších nákladních vozů, se spotřeba vyšplhala na neuvěřitelných 600 litrů na 100 kilometrů.

O pohon čtyřkolového tahače v konfiguraci 4x4 se staral vzduchem chlazený zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 6 024 ccm a maximálním výkonu 90 koní. Místo startéru byl vpředu instalován ještě malý vzduchem chlazený řadový dvouválec, který měl také předehřát olej a sací trubky.

Osud vozu zpečetilo bahno

Užitkové schopnosti této nestvůry vypadaly i přes některé nevýhody poměrně dobře, ale pouze do chvíle, než byla zahájena zkouška na rozmáčené louce. V tomto typu terénu se těžký vůz začal propadat a nedokázal se sám uvolnit. Tato zkouška byla pro osud tahače rozhodující, protože nedokázal plnit svou primární roli - zásobovat dělostřelectvo v rozmáčeném a válkou zničeném terénu.

Do konce roku 1942 vyrobili v Mladé Boleslavi deset kusů tahačů včetně prototypů. Do roku 1944 bylo vyrobeno pouhých 206 tahačů Škoda RSO, poté byla výroba ukončena. Původní plány přitom počítaly s měsíční produkcí až 450 tahačů. Dále čtěte: (Tento legendární stroj slouží už sedmdesát let. Dosud neexistuje tak dobrý letoun, který by ho nahradil).

Zdroj: Wikipedie, Valka.cz.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Riziko povodní: Jak minimalizovat potenciální škody na majetku a zvýšit svou bezpečnost

Rekonstrukce kuchyně nemusí být drahá. Zvládnout ji můžete...

Je vám doma nebo v kanceláři horko? Tipy, jak zastavit...

Poradíme, jak vybrat správné umyvadlo pro vaši koupelnu

Jak zabránit blednutí černého prádla při praní?...

Vyrobte si vlastní gel na praní. Je účinnější než ten...

Věděli jste, že pepř dokáže prádlu navrátit barvy a...

Zavřít reklamu