Tento legendární stroj slouží už sedmdesát let. Dosud neexistuje tak dobrý letoun, který by ho nahradil

Věda a technika 31. prosince 2021 | 08:16 — Lukáš Bauer
Lockheed U-2 se začal vyrábět již v padesátých letech 20. století a dodnes je ve službě. Americké letectvo dokonce před časem rozhodlo o investici desítek milionů dolarů, aby tyto stroje mohlo modernizovat, a prodloužit tak ještě jejich téměř sedmdesát let trvající špionážní službu.
Další 2 fotografie v galerii
U-2 se začal vyrábět v padesátých letech a stále slouží / Lockheedmartin (volný zdroj foto)

Legendární špionážní stroj U-2 se začal vyrábět v 50. letech 20. století jako průzkumný letoun, který mohl létat ve výšce nad 21 kilometrů. Tato výška by totiž měla být bezpečným místem, kde by letoun neměly ohrozit běžné rakety země-vzduch. Tyto stroje jsou americkým letectvem natolik oblíbeny, že se jich nechce za žádnou cenu vzdát. Nedávno se dokonce rozhodlo o modernizaci těchto strojů s cílem prodloužit jejich životnost a akceschopnost.

Více než šestašedesát let stará letadla se mohou stát důležitou součástí v ambiciózní vojenské síti s názvem Advanced Battle Management System, která spojuje zbraně a komunikační systémy ve vesmíru, na moři, pod vodou, ve vzduchu i na souši.

Výjimečný letoun

I přes svůj věk zůstává U-2 nesmírně schopným průzkumným a pozorovacím letounem. Letadlo, které armáda provozuje od roku 1956, bylo navrženo tehdejším hlavním inženýrem Lockheedu Kellym Johnsonem. 

Kombinace letových schopností ve výškách a dlouhý dolet stále přesahují možnosti nejmodernějších taktických a průzkumných letadel, což z něj činí efektivního sběrače zpravodajských informací a datový uzel, tedy vysokokapacitní kanál pro předávání informací všemi směry.

Modely U-2S, které letectvo v současné době provozuje, byly vyrobeny na konci 80. let. Podle Irene Helley, současné programové ředitelky Lockheed Martin, tyto letouny mají stále asi 80 procent životnosti, a jsou tedy naprosto ideální pro modernizování.

Díky tomu, jak je tento legendární letoun postaven, bude jeho modernizace snadná a také levná. Už tak je U-2 docela hospodárný, nejdůležitější ovšem je, že je postaven modulárně, což znamená, že zastaralou elektroniku prostě jen stačí vyměnit za moderní. Ta je ale menší a vyžaduje méně energie, což z U-2 učiní ještě výkonnější letadlo.

Nákladná modernizace

Už v uplynulých letech U-2 dostal nové optické a tepelné kamery, radarové systémy, přístroje pro odběr vzorků vzduchu, vysokofrekvenční senzory, software pro sběr dat a komunikační systémy. Vše se dá vyměnit v řádu několika týdnů. Letadla U-2 během dvou let dostanou nové počítače a displeje kokpitu a rovněž nový počítačový procesor s větším výkonem i zabezpečením. V další fázi přijdou na řadu komunikační a elektronické systémy. To U-2 umožní předávat data různým komunikačním a zbraňovým systémům přímo za letu. Výměna dat mezi těmito systémy z této legendy udělá nejmodernějšího létajícího špiona všech dob. Dále čtěte: (Zvláštní armádní projekt se výroby nedočkal. Prototyp ale skutečně létal).

Zdroj: Lockheedmartin.com, BBC.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu