Děsivý zážitek nad oceánem. Dopravnímu letounu před čtyřiceti lety přestaly fungovat motory, cestující se ale podařilo zachránit

Věda a technika 27. června 2022 | 09:52 Lukáš Bauer
Minulý týden tomu bylo přesně čtyřicet let od doby, kdy 248 cestujících dopravního letounu doslova přežilo svou smrt. Dopravnímu letounu Jumbo jet totiž nad Indickým oceánem vysadily všechny čtyři motory a jen díky chladné hlavě pilotů se letu podařilo dostat bezpečně zpět na zem.
Další 1 fotografie v galerii
Eric Moody se stal hrdinou, který zachránil 248 lidských životů / Depositphotos

Nedávno tomu bylo přesně čtyřicet let od chvíle, kdy se pilotům dopravního letounu podařil opravdu nebývalý zázrak. Během letu číslo 009 britské společnosti British Airways s 248 cestujícími na palubě se totiž odehrál děsivý zážitek. Nad oceánem mezi Indonésií a Austrálií totiž dopravnímu letounu Jumbo Jet přestaly fungovat hned všechny čtyři motory.

Toho dne bylo klidné počasí s mírným větrem a posádku letounu ani ve snu nenapadlo, že vše směřuje ke krizové situaci, jakou zažil na palubě dopravního letounu jen málokdo. Ve službě byl 24. června 1982 kapitán Eric Moody – a právě díky chladné mysli tohoto muže má celý příběh štastný konec.

Noční můra nad Indickým oceánem

Letoun Jumbo Jet měl na cestě z Londýna do Aucklandu za sebou již tři mezipřistání a čekalo ho poslední v australském Perthu. V letové hladině jedenácti tisíc metrů nad Indickým oceánem mezi Indonésií a Austrálií se však stalo něco, co je noční můrou všech pilotů. 

Vše začalo poruchou motoru číslo čtyři, který ztratil všechen výkon. Na tuto situaci jsou však letouny stavěné a let tak zvládnou bez obtíží i za pomoci zbylých motorů. Po chvíli ale začala situace rychle nabírat na obrátkách, zejména poté, co bez zjevné příčiny postihl stejný osud zbývající tři motory obřího letounu.

Rychlý sled událostí

V souvislosti s výpadkem motorů došlo i k přerušení dodávek elektrické energie v některých obvodech. V takovém případě dokážou záložní zdroje napájet pouze klíčové komponenty letounu, které jsou nezbytné k jeho ovládání. Jumbo se tak během mžiku dostalo do obtížně ovladatelného klouzavého letu.

Jediné, o co se mohl pilot Moody v té chvíli pokusit, bylo vrátit se zpět do Jakarty. Problémem však bylo to, že byla naprostá tma a ostrov Jáva je obklopen vysokými horami. I přes tyto přitěžující okolnosti se však Moodymu podařilo s letounem bezpečně přistát. 

Sopečný popel

Hned druhý den se na letoun vrhli technici, aby identifikovali příčinu poruchy a nestačili se divit. Celý trup letounu byl totiž jakoby obroušený. Po důkladnějším průzkumu motorů byla na lopatkách identifikována příčina v podobě krusty ze sopečného popela, která zasekla lopatky motorů. Letoun tak bez pochyby vlétl do mraku sopečného popela, který málem připravil o život nejen posádku ale i cestující letu 009. Dále čtěte: (Projekt Manhattan byl symbolem jaderného věku. Na jeho konci zůstal smutný příběh dvou japonských měst).

Zdroj: ThisDayAviationWikipedia

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Poznejte čarokrásné pláže Evropy, na kterých si fotografové podávají ruce

Covid se opět raketově šíří. Kde je situace nejhorší a...

Chorvatská kuchyně: poznejte místní speciality

Černá můra cestovatelů se vrací. Rozběhlá turistická...

Cigareta za tisíce a další nástrahy, kterým letos Češi...

Za co vás čeká v zahraničí tučná pokuta? Pozor na...

Proticovidová opatření řada zemí zrušila. Cestovatelé ale...

Zavřít reklamu