Vědci vyvinuli unikátní zařízení. Dokáže přeměnit rádiové vlny na elektrickou energii

Věda a technika 22. března 2022 | 10:43 — Lukáš Bauer
Skupina vědců přišla s unikátním zařízením, které dokáže měnit rádiové vlny na potencionálně využitelný zdroj elektrické energie. Pokud by se jejich objev osvědčil, mohl by znamenat velký průlom v oblasti elektroniky. Rádiové vlny jsou totiž dostupné prakticky všude.
Rádiové vlny jsou dnes doslova na každém kroku / Depositphotos

O rádiových vlnách vědci již dlouho vědí, že představují potencionální zdroj elektrické energie. Výzkumníci proto již dlouho hledají způsob, jak zužitkovat jejich energii, která jinak zůstává nevyužita. Doposud se však nedařilo z rádiových vln získat dostatek energie pro praktické využívání v každodenním životě. Nyní však nastal v této oblasti průlom.

S výraznou změnou směrem vpřed totiž přišla skupina amerických fyziků, kterým se podařilo na povrch rádiové antény aplikovat speciálně upravený materiál. O svém novém objevu, který už má za sebou první zkoušky fyzici informovali v nové studii, která byla publikována v odborném časopise Optical Materials Express.

Všudypřítomné rádiové vlny

Vědci se v rámci svého výzkumu zaměřili na využití energie z obrovské exploze nejrůznějších technologií, které rádiové vlny využívají. Díky nim objem nevyužitého záření v posledních letech výrazně narostl. Nyní je prostředí kolem nás podle amerických expertů vhodné pro vývoj technologií, které budou získávat energii z rádiových vln.

V rámci svého výzkumu využili speciální metamateriál, tedy materiál s takovými vlastnostmi, které se v přírodě běžně nevyskytují. Prvním z prototypů takových zařízení je speciální anténa, jejíž povrch tvoří metamateriál umožňující dokonalé absorbování rádiových vln s nízkou intenzitou. Hmota obsahuje speciálně navržené struktury, které interagují s elektromagnetickým zářením způsobem, jaký u přirozeně se vyskytujících materiálů nepozorujeme.

První funkční prototyp

Podle thedebrief.org výzkumníci ověřili schopnosti zařízení v dokonale izolované anechoické komoře. Ta eliminovala jakékoli nežádoucí vlivy signálů z jiných zdrojů, než byly zdroje rádiových vln, které ovládali vědci. Při experimentech výzkumníci využili zařízení o rozměrech 16 x 16 cm. Měřili, kolik energie dokázalo generovat, zatímco měnili frekvence zdroje rádiových vln mezi 0,7 a 2 GHz. Zjistili, že anténa dokáže generovat 100 mikrowattů, což podle autorů postačuje k pohánění jednoduchých zařízení. A to jen z běžně dostupných rádiových vln. Dále čtěte: Runet je vize Ruska na internet bez zbytku světa. Informace ze západu už budou pro lidi naprosto nedostupné.

Zdroj: Optical Materials Express, thedebrief.org.