Záhadná hvězda přežila kolosální vesmírný výbuch. Svítí ještě jasněji než předtím

Věda a technika 27. června 2022 | 15:31 Lukáš Bauer
Konec života hvězdy v podobě bílého trpaslíka provází jedna z nejsilnějších explozí ve vesmíru. Hvězda, které dojde palivo pro jadernou fúzi exploduje v rámci jevu, kterému se říká supernova, poté navždy zmizí. Vědci ale nyní zpozorovali hvězdu, která tuto kolosální vesmírnou show nejen přežila, ale svítí ještě jasněji než dříve.
Supernova provází konce života hvězdy / Pixabay

Takzvaná supernova znamená konec hvězdy, které došlo palivo pro jadernou fúzi, existuje ale hvězda, která takzvaně přežila svou smrt. Před deseti lety byla v nedaleké spirální galaxii NGC 1309 spatřena supernova SN 2012Z, která ohlásila zánik další hvězdy. Jak ukazuje nový výzkum, k tomu však nedošlo.

V místech kde se hvězda nacházela však stále existuje zářivý vesmírný objekt a tak se vědci rozhodli celou záležitost blíže prozkoumat. K jejich údivu zjistili, že hvězda, která měla zaniknout jako supernova, se stále nachází na svém místě a dokonce je její svit jasnější než předtím. Tento výzkum tak odstartoval novou teorii, která říká, že bílý trpaslík může supernovu přežít.

Jev zvaný supernova

Jakmile hvězda o hmotnosti našeho Slunce přemění poslední zbytky hélia na uhlík a kyslík, zhroutí se do husté, doběla rozžhavené koule o velikosti naší Země. Bez hmoty ke stavbě větších prvků se dusí, ochlazuje se, až nakonec ztmavne do chladného černého tělesa.

Pokud se v blízkosti takto vyčerpaného hvězdného jádra nachází další hvězda, může tento proces trvat o něco déle, protože zanikající hvězda může brát část paliva z druhé hvězdy. V kritickém bodě se však může stát, že tato nadbytečná hmota uvolní obrovské množství energie a hvězdu roztrhá na kusy. Tento jev je známý jako supernova Ia.

Zvláštní hvězdný osud

V prostoru kdysi obsazeném bílým trpaslíkem obvykle nezůstalo nic než rozpínající se oblak hvězdných plynů. V případě SN 2012Z se toto však nestalo a vědci tak nemají pochybnosti o tom, že v některých vzácných případech může supernovu bílý trpaslík přežít. Hvězda dokonce svítí jasněji než předtím a vědci se domnívají, že výbuch mohl dokonce hvězdě dodat část materiálu, který nyní využívá jako palivo. Dále čtěte:

Dále čtěte: (K Zemi se vesmírem řítí další kometa. Její velikost budí značné obavy).

Zdroj: Sciencealert, Astrophysical Journal