Vesmírný kanibal. Vědci objevili mrtvou hvězdu, která požírá všechny okolní objekty

Věda a technika 03. července 2022 | 17:30 — Lukáš Bauer
Zvláštní jev ve vesmíru, kdy mrtvá hvězda požírá všechna okolní tělesa, nyní popsala skupina astronomů v datech z Hubbleova teleskopu. Vědci tak měli jedinečnou příležitost, jak pozorovat stav, kdy umírající hvězda naruší oběžné dráhy okolních objektů a začne je pohlcovat.
Mrtvá hvězda požírá své planety a další okolní materiál / NASA

Astronomům se z dat Hubbleova teleskopu podařilo objevit první případ, kdy bílý trpaslík pohlcuje metalický i ledový materiál ze své planetární soustavy. Všimli si také skutečnosti, že umírající hvězda může významně narušit oběžné dráhy ostatních těles soustavy, a menší objekty dokonce pohltit. Jedná se tak o důležitý objev, který vědcům pomůže nahlédnout do okolností zániku hvězd, který čeká jednou i naše Slunce.

Pokud hvězda zemře a její hmotnost není dostatčná k tomu, aby se z ní stala neutronová hvězda nebo černá díra, zbyde po ní hvězdné jádro s velice nízkou svítivostí. Takto vznikají bílí trpaslíci – velice husté hvězdy, jejichž hmotnost se přibližuje hmotnosti našeho Slunce, ale rozměry spíše připomníají Zemi.

Smrt hvězdy vytváří chaos

Uvnitř těchto vyhořelých hvězd již neprobíhá jaderná fúze a slabé světlo, které vyzařují, je spíše produktem termální energie. Bílému trpaslíkovi předchází stav červeného obra, kdy se hvězda začne zvětšovat, přichází o své vnější vrstvy a dramaticky mění oběžné dráhy okolních planet. Menší objekty v blízkosti hvězdy jsou během této chaotické fáze často pohlceny.

Nová vědecká zjištění vycházejí z archivních údajů shromážděných Hubbleovým vesmírným teleskopem a dalšími observatořemi NASA. V případě bílého trpaslíka s označením G238-44 smrt hvězdy natolik narušila planetární systém, že její pozůstatek, v podobě bílého trpaslíka, odčerpává okolní materiál, a to jak jeho metalickou, tak ledovou složku – dva základní stavební kameny planet.

Hladový trpaslík

Vědci také zjistili, že tato hvězda pohltila nejméně dva objekty s velice odlišným složením. Jedním z nich byl asteroid s vysokým obsahem metalických prvků a druhý byl ledový objekt, který se podobal těm, jež se nacházejí v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Vědcům tak tento hladový bílý trpaslík poskytuje jedinečnou příležitost ke studiu materálu a získání poznatků o formování a zániku hvězdných systémů. Dále čtěte: (Záhadná hvězda přežila kolosální vesmírný výbuch. Svítí ještě jasněji než předtím).

Zdroj: NASA, Hindustantimes