Vesmírný teleskop odhalil vzácnou planetu. Nachází se na ní stejný plyn jako na Zemi

Věda a technika 29. srpna 2022 | 08:26 — Lukáš Bauer
Nedávno nový vesmírný teleskop Jamese Webba poslal na Zemi jedinečnou fotografii jupitera a nyní si připisuje další významnou událost. Z dat teleskopu se totiž podařilo objevit planetu, která má v atmosféře oxid uhličitý. Nikdy předtím výskyt tohoto plynu u exoplanety nebyl potvrzen.
Vědci objevili vůbec první planetu, která obsahuje CO2 / Pixabay

Nový vesmírný teleskop Jamese Webba si připisuje další důležitý objev. Objevil totiž vzdálenou planetu, u které potvrdil výskyt oxidu uhličitého. U žádné planety mimo sluneční soustavu přitom dodnes výskyt tohoto plynu, který je i na Zemi, nepodařilo vědcům prokázat.

Vědci upozorňují, že se nejedná o důkaz existence života. Podle dat naměřených na této planetě zde život existovat nemůže. I tak se ale jedná o významný milník v oblasti vesmírného pozorování. Vědci navíc nyní vědí, že Webbův teleskop dokáže tento plyn rozpoznat, mohou tak pátrat po dalších planetách s výskytem oxidu uhličitého, které mohou mít podmínky vhodné pro život.

Extrémní podmínky planety

Webbův teleskop přítomnost oxidu uhličitého prokázal u obří plynné planety podobné Saturnu, která se nachází ve vzdálenosti asi sedmi světelných let od Země. Studii planety s názvem WASP-39 b publikoval odborný časopis Nature.

Jedná se o velice žhavého plynného obra, který se pohybuje velice blízko své mateřské hvězdy a na jeho povrchu jsou podmínky neslučitelné s jakoukoliv formou života, jak jej známe. Jeden rok na této planetě, díky velice krátké oběžné dráze, trvá pouhé čtyři pozemské dny.

Infračervené spektrum

Planeta již byla pozorována v minulosti jinými teleskopy, těm se podařilo identifikovat vodní páry a některé prvky jako draslík a hořčík v husté atmosféře planety. Nejnovější Webbův teleskop má však přístroje, které dokáží s vysokým rozlišením pátrat v infračerveném spektru. Teprve s jejich pomocí se podařilo objevit oxid uhličitý.

„Detekce tak jasného signálu oxidu uhličitého na WASP-39 je skvělým příslibem pro detekci atmosféry na menších planetách velikosti Země,“ vysvětlila význam objevu Natalie Batalhaová z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

Dále čtěte: (Vědci objevili v moři záhadný kráter. Dinosaury možná nevyhubil jen jeden velký asteroid).

Zdroj: Space, NASA