Na Marsu mohla být spousta mikroorganismů. Vědci popsali, kam život z rudé planety zmizel

Věda a technika 17. října 2022 | 08:12 — Lukáš Bauer
Vědci před pár dny zveřejnili studii, která naznačuje, že na Marsu mohlo být velké množství mikrobiálního života, který mohl sám sebe vyhubit. Na rudé planetě tak mohlo existovat prostředí s počátky života, které se však nedokázalo stabilizovat natolik, aby dostalo stejný průběh jako na Zemi.
Na Marsu mohl existovat mikroskopický život / Pixabay

Skupina francouzských vědců přišla na začátku tohoto týdne s teorií, podle které mohl být Mars plný mikroskopického života. Vědci se domnívají, že na Marsu mohl existovat mikrobiální život, který však postupem čas sám sebe vyhubil. Rudá planeta tak mohla být světem s podzemními kulturami mikrobů, jejichž množství bylo takové, že mohlo změnit podmínky v atmosféře Marsu a vyvolat dobu ledovou. Během tohoto ledového období mohly všechny formy života na Marsu zaniknout.

Že život může sám sebe zničit, je již delší dobu známo, a stejně tak to platí pro jednoduché organismy, kterými jsou mikroby. Vědeckou studii na toto téma publikoval vědecký časopis Nature Astronomy.

Nadměrné množství organismů

Vedoucí výzkumu Boris Sauterey, ze Sorbonny, a jeho tým uvedli, že použili klimatické a terénní modely k vyhodnocení obyvatelnosti marťanské kůry před zhruba čtyřmi miliardami let, kdy byl Mars podle všeho pokrytý vodou, a nabízel tak zřejmě mnohem vhodnější podmínky pro život než v současnosti.

Studie předpokládá, že tento mikrobiální život se mohl nacházet těsně pod povrchem planety, kde mohly vznikat masivní kolonie mikrobů produkujících vodík a metan. Bakterie totiž mohly mít k dispozici několik desítek centimetrů vysokou vrstvu prachového sedimentu, která je mohla ochránit před smrtelným vesmírným zářením. Podle vědců se mohly tyto organismy nacházet všude, kde nebyla ledová pokrývka. Mladý Mars navíc vypadal velice podobně jako Země.

Vyhynutí života na Marsu

Vědci se domnívají, že díky existenci mikrobů začal z atmosféry planety ve velkém množství mizet vodík, což způsobilo klesající teplotu až na -200 stupňů Celsia. Velká část organismů vyhynula, některým se však mohlo podařit přežít hlouběji v plášti Marsu. Vědecká práce naznačuje, že Mars se zrodil vlhký s teplými oceány a v této podobě existoval po celé miliony let. Atmosféra by tehdy byla hustá a převážně vodíková, což by sloužilo jako skleníkový plyn zadržující teplo, který byl nakonec transportován do vyšších nadmořských výšek a ztratil se ve vesmíru, uzavřel jeho tým. Dále čtěte: (Stále v provozu. Marťanská sonda InSight přečkala obří prachovou bouři).

Zdroj: Nature Astronomy