Cupra Formentor: První opravdová Cupra

Komerční sdělení 12. února 2024 | 16:26 — redakce
Březen 2020 se zapsal zlatým písmem do historie automobilky Cupra. Španělská prémiovka tehdy představila svůj první svébytný model. Jmenuje se Formentor a naplno ukazuje, čím chce Cupra v rámci koncernu Volkswagen být.
Další 3 fotografie v galerii
Ať se nám to líbí nebo ne, právě emoce hrají při výběru vozu prim / havex.cz

Emoce i rozum

I když se s výrobky s označením Cupra setkáváme hezky dlouho, je to právě až Formentor, který je první skutečnou Cuprou. Nemá totiž základ v žádném modelu mateřské značky Seat. Manažeři Cupry přitom vsadili na jistou kartu. Uvést na trh středně velké SUV o délce 4,5 metru, z jehož designu stříkají emoce, to je skutečně sázka na jistotu. Ať se nám to líbí nebo ne, právě emoce hrají při výběru vozu prim. Dynamicky vypadající auto se spoustou efektních detailů se prostě líbí. A kompaktní SUV Evropané milují. Skvěle se do nich nastupuje, dodávají pocit bezpečí a jsou mnohem praktičtější a prostornější než základní hatchbacky, i když je o mnoho nepřerůstají. A k tomu dodají image dobrodruha. To jsme ale zase u emocí, že? Jenže co naplat, když Formentor přesně takový je - na pomezí emocí a rozumu.

Divoch i šetřílek

Dr. Jekyll a pan Hyde se skrývají i v použité technice. Základ je jasný. Koncernová platforma MQB se povedla a je základem téměř všech modelů této velikosti napříč značkami společnosti Volkswagen. Tady jsme ale u Cupry, a tak člověk čeká něco trochu divočejšího a vzhled vozu tato očekávání podporuje.

A taky, že ano. Slabou motorizaci pod kapotou nehledejte. Základem je přeplňovaná zážehová patnáctistovka o výkonu 150 koní. Slušná porce, ne? Zároveň jde i o jediný agregát, který se může párovat se šestistupňovým manuálem. Za příplatek je však k dispozici dvouspojkový automat DSG. Ten je zároveň standardem u všech silnějších jednotek. A které to jsou? Mají objem dva litry, pohon všech kol a jeden spaluje benzin a druhý naftu, jak se komu líbí. A pak je tu ještě něco milovníky elektřiny. Nejdražší běžný Formentor pohání plug-in hybrid kombinující zážehovou čtrnáctistovku a elektromotor. Více než dvousethlavé stádo koní dokáže přibližně 50 kilometrů uhánět jen na elektřinu a i s prázdným akumulátorem z nádrže jen usrkává. 

V předchozím odstavci však zaznělo spojení běžný Formentor. Pak je tu ještě verze VZ. Tato zkratka je odvozena od španělského slova veloz, což znamená rychlý. A Cupra Formentor VZ je skutečným expresem. Plug-in hybridní i dvoulitrová zážehová verze jsou naladěny na brutálních 245 koní. Ani tak nejsou nejsilnějšími. Vrcholný Formentor VZ má oproti předchozím pohon všech kol a motor 2.0 TSI naladěný na impozantních 310 koní. A to ještě nebyla řeč o limitované verzi VZ5. Pětka na konci znamená pět válců v útrobách přeplňovaného motoru o objemu 2.5 litru. 390 koní a zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,2 vteřiny. Víc není třeba dodávat. Toto je Cupra.

Témata: cupra, auto, Formentor, SUV
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové cestovatele

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Egyptská Taba: Vítejte v ráji dobrodruhů

Přemýšlíte o změně? Pár tipů na místa pro život, kde si...

Evropské termální ráje: Tipy na místa, kde se v horké...

Luxusní únik: Zažijte netradiční dovolenou v exkluzivních...

Zavřít reklamu