Celosvětový hon za vzácnými kovy! S rostoucí výrobou elektrických aut, poroste i jejich cena

Elektronika 27. září 2017 | 13:48 — Lukáš Bauer
Volkswagen, ale i další velcí hráči z automobilového průmyslu, usilovně prahnou po uzavření dlouhodobých kontraktů, především na dodávky kobaltu a dalších vzácných kovů. Jejich spotřeba je totiž v bateriích elektromobilů enormní.
Hlavním producentem vzácného kobaltu je Demokratická republika Kongo / Shutterstock

Kobalt je běžnou součástí lithium-iontových dobíjecích baterií a je více než jisté, že poptávka po něm v příštích letech výrazně vzroste. V současné době se kobalt obchoduje kolem 26 dolarů za libru, což je přibližně 1100 korun za jeden kilogram.

Zajištění dostatečných rezerv materiálů, které se používají v bateriích bude klíčové pro budoucí růst nejen společnosti Volkswagen, ale i dalších výrobců. Po obřím skandálu Dieselgate z roku 2015 automobilka Volkswagen přislíbila, že se bude odklánět od nafty k elektrickým vozidlům. Německý výrobce tak již před časem uvedl, že do roku 2025 chce vyrábět až 3 miliony elektrických vozidel. Do roku 2030 také plánuje portfolio až 80 modelů elektrických vozidel v rámci koncernu, tedy celkem 12 značek.

Vzhledem k dynamickému rozvoji elektromobility, budou minerály a vzácné kovy používané k výrobě automobilových baterií stále důležitější. Odborníci také předpokládají, že u některých nedostatkových komodit může výrazně vzrůstat jejich cena.

V roce 2015 uzavřela například společnost Tesla dvě smlouvy s těžebními společnostmi Bacanora Minerals, aby zahájila výzkum ložisek lithia v severní Nevadě a Mexiku. Kobalt se často používá jako součást elektrických akumulátorových baterií, protože lithiové baterie na bázi kobaltu mají vysokou energetickou hustotu. V lithium-iontových bateriích však mohou být použity i jiné materiály jako nikl a mangan, v závislosti na použití baterie.

Přibližně 60 procent celosvětové produkce kobaltu pochází z Demokratické republiky Kongo, kde je získáván často za velmi vykořisťujících podmínek. Podle organizace UNICEF se na těžbě podílí až 40 tisíc dětí s denní mzdou přibližně 1-2 dolary. V návrhu na spolupráci však Volkswagen stanovuje, že na těžbě kobaltu který společnost vykoupí, musí být nulový podíl dětské práce. V praxi však tyto dohody většinou příliš nefungují.

Přestože Kongo je největším producentem, rozhodně není jediným. Další ložiska vzácného kobaltu se nachází také v Číně, Kanadě, Rusku, Austrálii, nebo Zambii.

Analytici odhadují, že každá baterie elektromobilu spotřebuje 8 až 12 kilogramů kobaltu. Jen koncern Volkswagen bude podle odhadů potřebovat na tři miliony vozů 24 až 36 milionů kilogramů ročně, což při běžných cenách činí až 2,4 miliardy dolarů, v přepočtu asi 54 miliard korun.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Riziko povodní: Jak minimalizovat potenciální škody na majetku a zvýšit svou bezpečnost

Rekonstrukce kuchyně nemusí být drahá. Zvládnout ji můžete...

Je vám doma nebo v kanceláři horko? Tipy, jak zastavit...

Poradíme, jak vybrat správné umyvadlo pro vaši koupelnu

Jak zabránit blednutí černého prádla při praní?...

Vyrobte si vlastní gel na praní. Je účinnější než ten...

Věděli jste, že pepř dokáže prádlu navrátit barvy a...

Zavřít reklamu