Legendární speciály Tatra byly k vidění na setkání Dakaru v Sosnové

Auto 28. března 2018 | 08:10 — Lukáš Bauer
Již čtvrtý ročník Dakarského setkání, který se konal 18. 3. na autodromu v Sosnové, byl dosud nejzdařilejší. Navzdory špatnému počasí se na unikátní dakarské speciály dorazilo podívat přes pět tisíc diváků z celé republiky. Společně mohli diváci na jedné trati vidět soutěžní vozidla Tatra Phoenix G2 a G3 a historický speciál Tatra 815 VE „Ostrý-II" z roku 1986.
Loading...
Nově zrenovovaný speciál Tatra 815 6x6 / Tatra Trucks

Kompletně zrenovovaná Tatra, která s posádkou Kahánek, Gumulec a Kalina absolvovala rallye Dakar 1986, dorazila do Sosnové po vlastní ose již v sobotu. Speciál současní jezdci Dakaru vyzkoušeli přímo na zasněžené trati autodromu, ten si s blátem a sněhem hravě poradil.

„Rallye Paříž-Dakar v drtivé většině zahrnovala v minulosti start na evropském kontinentu. Někdy se dokonce jely i první etapy v Evropě a opravdová soutěž začínala až v Africe. A protože to zpravidla bylo na přelomu starého a nového roku, nezřídka se dakarské speciály a posádky potkávaly na starém kontinentu právě s takovým počasím. Takže nic nového, nic překvapivého. Dakarista musí být připraven na všechno,“ vysvětlil vztah dakarských jezdců k rozmarům počasí Ing. Radomír Smolka, technický ředitel společnosti Tatra Trucks. 

Smolka také uvedl, že Tatra svá ostrá i ostatní soutěžní vozidla pro každý ročník rallye Dakar připravovala vždy minimálně rok dopředu, takže nic nebylo ponecháno náhodě. Vozy procházely řadou náročných zkoušek a testů, během kterých najezdily celou řadu kilometrů také na sněhu.

Oproti současným vozům má sice Tatra 815 o jednu nápravu více a je o pár tun těžší, ale žádnou ostudu na trati rozhodně neudělala, naopak. Ani jeden z řidičů nenechal diváky na pochybách, že by šestikolka například neuměla driftovat či by nedokázala s naprostou jistotou zdolat jakýkoliv terén.

Tatra 815 VE „Ostrý-II" byla minulý rok nákladně rekonstruována. Šlo o jeden z prvních dakarských speciálů, který šířil více než třicet let slávu naší značky po Evropě a Africe. Dnes je jedním ze základních kamenů nové sbírky nákladních vozidel TATRA a stane se jistě oceňovaným a unikátním přírůstkem nového tatrováckého muzea. 

Tento speciál byl přitom třicet let ztracený a o jeho existenci se mohlo jen spekulovat. V roce 2016 byl náhodou objeven ve Francii ve vlastnictví majitele cestovní agentury, který ho využíval k podnikání ve státech severní a západní Afriky. V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila závodní Tatra obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele na holičkách (čtěte: Speciál Tatra ztracený 30 let v Africe byl nyní představen v plné kráse).

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Láska, které nikdo nepřál: Charles a Camilla slaví 20 let manželství. Silný příběh dvou lidí, který fascinuje svět

Plánujete malovat kraslice nebo barvit vařená vajíčka? S...

Jak ochránit meruňky proti mrazům? Přichází prudké...

Nejzdravější káva je filtrovaná, shodují se studie. Může...

Peugeot slaví 130 let závodění. Fascinující výstava...

Březen je ideální čas na jarní restart trávníku:...

Jaro je ideální čas na přípravu zahrady: Přilákejte...

Zavřít reklamu