V Kopřivnici byl představen speciál, který vyrazí na cestu kolem světa po stopách legendární Tatry
Ve středu 30. října bylo v prostorách Technického muzea Tatra v Kopřivnici představeno speciální vozidlo Tatra Terrn°1, které je připravováno pro expedici Tatra kolem světa 2. Touto expedicí chtějí tvůrci vozu navázat na původní expedici vozu Tatra T-815 GTC z 80. let minulého století.
Na místě byla k vidění prezentace celého projektu, který je již v plném proudu a probíhají přípravy na samotnou expedici Tatra kolem světa 2. Novináři i hosté si mohli vedle nového expedičního vozu Tatra Terrn°1 prohlédnout také původní automobil Tatra T-815 GTC, který cestu kolem světa absolvoval před 30 lety.
S myšlenkou druhé expedice kolem světa přišli Marek Havlíček a Petr Holeček společně se spolkem CzechOverland, z. s. v loňském roce. Oba muži přišli do společnosti Tatra Trucks s již konkrétním projektem a plánem na jeho realizaci a domluvili se na spolupráci.
Tvůrci projektu Tatra kolem světa 2 plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou přibližně 270 tisíc kilometrů a postupně navštíví téměř 70 zemí. Trasa expedice bude jedinečná, nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň však bude mít společné průsečíky s trasou první expedice. Výprava odstartuje 22. února 2020 na Staroměstském náměstí v Praze a povede přes střední a východní Asii, Jižní, Střední i Severní Ameriku a přes celý africký kontinent zpět do Česka.
Představený expediční vůz vznikl na základě vojenského speciálu určeného pro extrémní i pouštní podmínky. Zajímavostí je, že organizátoři expedice jej zakoupili od Dalibora Petra, syna řidiče první expedice. Oproti třínápravovému vozu Tatra T-815 GTC má současný expediční speciál podvozek 4x4. Dvounápravový podvozek je výhodnější z hlediska nižších provozních nákladů, ale i různých poplatků na silnicích či lodní přepravy.
Expediční vůz je vybaven tatrováckým vzduchem přímo chlazeným osmiválcem, který je schopen 16 tun vážící automobil rozpohybovat až na rychlost 125 km/h. Hmotnost originální obytné hliníkové nástavby je pouhých 1380 kg. „Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 procent a současně zvýšili výkon o 12 procent, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní tatrovku, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu," přiblížil vylepšení vozu Petr Holeček. Dále čtěte: Vojenské speciály Tatra byly tradičně k vidění na největší středoevropské bezpečnostní akci.