Elektromobilita je tady, navzdory krizi
Přísné emisní limity a extrémně nízké průměrné emise CO2, které musí výrobci aut letos splnit, jsou pořád tady. Přestože si mnozí mysleli, že se na elektromobily v této těžké době zapomene, opak je pravdou.
Před několika dny představil francouzský prezident Emmanuel Macron plán na podporu krizí těžce postiženému automobilového průmyslu. Vládní plán zahrnuje také zvýhodnění zákazníků, kteří si pořídí elektromobil nebo Plug-in hybrid, či rozšíření infrastruktury pro elektrické vozy. Domácnosti dostanou příspěvek na nákup elektrického vozu v přepočtu skoro 200 tisíc korun, firmy pak asi 140 tisíc. Dva tisíce euro, tedy asi 54 tisíc korun dostanou klienti, kteří se rozhodnou pro dobíjecí hybrid.
Automobilky, které dlouhodobě vsadily na strategii snižování emisí a vynaložily značné prostředky do boje proti globálnímu oteplování, dobře udělaly. Ty, které naopak naivně věřily, že si Evropská unie své záměry pod tlakem okolností rozmyslí nebo odsune, zřejmě zapláčou.
Velkým vítězem v této hře o emise je francouzská automobilová značka Peugeot. Elektrice se věnuje takřka odjakživa. První elektromobil uvedla na trh už v roce 1942. V devadesátých letech byl její elektrický Peugeot 106 nejprodávanějším elektromobilem na světě a zůstal jím až do roku 2009, tedy do začátku novodobé éry vozů s elektrickým pohonem. Dnes je Peugeot jedinou značkou na světě, která nabízí elektrifikovanou nabídku globální mobility, to znamená, že elektromotorem vybavila automobily, dodávky, skútry a dokonce i jízdní kola.
Málokdo ví, že to byl právě Peugeot, kdo začal v roce 2009 jako první na světě elektrokola prodávat. Dnes disponuje kompletní řadou elektricky poháněných jízdních kol od městských až po horská pro nejnáročnější terény. Díky kvalitě komponentů jsou elektrokola Peugeot stále vyhledávanější. Není divu, že zájem o kola vybavená elektromotorem roste, i na ně totiž ve Francii dostávají klienti příspěvek od státu a to 500 Euro.
Hlavním businessem Peugeotu však zůstávají automobily. To, že francouzská automobilka umí i ty s elektrickým pohonem, dokázala modelem Peugeot e-208, který byl zvolen evropským Autem roku 2020. Další trefou do černého bude určitě kompaktní SUV Peugeot e-2008. Donedávna nejprodávanější malé SUV v Česku dostalo v podobě elektrické verze cennou posilu. Z užitkových vozů pak nabídne střední dodávku e-Expert a největší e-Boxer, které přijdou na trh koncem letošního roku. Nejmenší elektrickou dodávku Partner nabízí Peugeot už několik let.
Elektrický motor ovšem nemusí pohánět vozidlo sám, tak jako tomu je u zmíněných modelů. Může spolupracovat s benzínovým motorem. Toho využívají dobíjecí hybridy Peugeot 508 fastback a SW, nebo SUV Peugeot 3008 jako předokolka nebo výkonná čtyřkolka. Čistě na elektřinu ujedou něco přes 50 kilometrů, na delší cesty přijde ke slovu spalovací motor, kterému ale elektromotor neustále vypomáhá a snižuje tak jeho spotřebu. V konečné bilanci jezdí plug-in hybridy se spotřebou kolem dvou litrů na 100 kilometrů.
Je evidentní, že Peugeot nezaspal dobu a od jeho ekologických úmyslů ho neodradila ani koronakrize. Co víc, skupina PSA, jíž je Peugeot koncernovou značkou, přišla před několika dny s prohlášením, že bude vyrábět baterie a komponenty pro své elektromobily ve Francii, čímž se vymaní ze závislosti na exportu baterií z Asie. Kromě toho se v horizontu roku 2022 začne v továrně v Sochaux vyrábět nová generace elektrifikované platformy určená pro budoucí generaci vozu Peugeot 3008.