Jak objet zákaz vjezdu? Elektromotorem
To jim nabízí například automobilka Peugeot. Na poli lehkých užitkových vozů drží dlouhodobě silnou pozici, v Česku se dokonce loni potřetí za čtyři roky stala nejprodávanější značkou užitkových vozů. Jedná se o triumf, kterého se těžko bude chtít vzdát, a proto se rychle přizpůsobila novým emisním požadavkům i omezením stanoveným magistráty měst a kompletně zelektrizovala svoji nabídku užitkových vozů.
Elektrifikaci užitkových Peugeotů zahájila dodávka prostřední velikosti, Peugeot Expert. Na českém trhu se verze nazvaná e-Expert objevila loni na podzim. Na konci roku se jí pak podařilo získat neprestižnější ocenění ve světě užitkových vozů: International Van of The Year 2021, neboli Mezinárodní dodávka roku 2021. Krátce poté dostal elektrický motor i největší z řady, Peugeot Boxer. A nyní přišel na řadu i nejmenší zástupce, Peugeot Parter.
Malá dodávka Partner je na trzích celého světa vysoce žádaným a dobře zavedeným produktem. Od uvedení na trh v roce 1996 se prodalo víc než 2 miliony kusů ve více než 100 zemích. Obecně má trh malých dodávek obrovský potenciál. Ročně se na něm protočí přes 600 tisíc vozů. A jeho význam roste s raketovým rozvojem e-commerce.
Firmy zabývající se rozvozem zboží z e-schopů tak elektrickou verzi přivítají, a to nejen ty obstarávající zásobování a služby v evropských metropolích, kam se s klasickým vozem nedostanou. I pro české firmy bude e-Partner pravděpodobně velkým lákadlem díky oprávnění nosit registrační značku s písmeny EL umožňující parkovat zdarma na všech modrých zónách v Praze.
Peugeot e-Partner nabízí 100% elektrický motor s výkonem 100 kW. Maximální točivý moment dosahuje 260 Nm a je k dispozici ihned po nastartování pro okamžitou reaktivitu. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí, nevydává žádný zápach a samozřejmě neprodukuje žádné emise CO2. Baterie jsou do modulární platformy zabudovány tak důmyslně, že nijak neomezují objem nákladového prostoru. Ten dosahuje až 4,4 m3, což je identické s verzí se spalovacím motorem. Elektrický Partner utáhne úctyhodných 750 kg a užitečné zatížení je až 800 kg. A protože každý klient a každá profese mají své individuální požadavky, jsou k dispozici různé verze karoserie – standardní nebo prodloužená délka a dvou – tří – až pětimístné provedení. Opravdu specifické potřeby vyřeší přestavbářské firmy, které si poradí s různými způsoby použití (chladicí a dílenské vestavby atd.).
Klíčovou záležitostí elektromobilů je dojezd a s ním spojené dobíjení. Peugeot e-Partner si po této stránce nevede vůbec špatně. Ujede na jedno nabití až 275 km dle protokolu WLTP. Dobíjet lze všemi způsoby: přes standardní nebo zesílenou zásuvku, zařízení Wall Box či přes rychlodobíjecí stanici. Mimochodem ve veřejné rychlodobíječce se e-Partner dobije na 80 % už za 30 minut. Tedy tak akorát čas na svačinu, než řidič vyrazí k dalšímu zákazníkovi.