Speciální těžký tahač Tatra měl neuvěřitelnou sílu. Dokázal bez problému táhnout dopravní letouny

Auto 11. září 2021 | 08:29 — Lukáš Bauer
Vozidla Tatra si během své dlouhé existence vydobyla značné renomé neúnavných pracantů a to díky svým schopnostem obstát v nejtěžším terénu a vysoké míře spolehlivosti. Jedním z naprosto unikátních vozidel kopřivnické výroby byla také Tatra 815 TPL. Toto vozidlo vzniklo díky objednávce tehdejších ČSA.
Další 2 fotografie v galerii
Tatra 815 TPL si dokázala poradit s každým letounem / Wikimedia Commons / Richard Bleichmann

Vozy Tatra si získaly po celém světě pověst spolehlivých a hlavně odolných pracantů i v těch nejtěžších podmínkách. Na unikátním tatrováckém podvozku vznikla také celá řada vojenských a závodních speciálů, které se proslavily několikanásobným vítězstvím v legendárním závodu Dakar.

Jeden z nejpozoruhodnějších strojů, který vyjel z kopřivnické továrny, je letištní tahač Tatra 815 TPL. Tento speciál vznikl v roce 1987 na objednávku ČSA, kdy národní letecký dopravce vypsal takzvaný tematický úkol, jehož cílem bylo získat silný tahač letadel, který by zvládl po letištní dráze pohybovat i těmi nejtěžšími letouny. Do té doby se u nás v roli letištních tahačů totiž používala sériová vozidla Tatra 813 6 x 6, 815 nebo Tatra 141.

Problematické otáčení letadel

Tyto letištní tahače byly nezbytné při stání letadel na stojánce čumákem k odbavovací hale. Dříve totiž většina letadel pojížděla přední částí k letištní hale a teprve poté se otáčela o 180 stupňů, přičemž k hale byla natočena ocasem. Tento způsob se přestal ve světě využívat koncem 60. let v souvislosti s problematickým spouštěním motorů, kdy spaliny mířily přímo na letištní halu.

V zadání ČSA byly jasné požadavky, které kladly důraz zejména na výšku a tažnou sílu. Vozidlo podle specifikací nemělo přesáhnout výšku dva metry a muselo být schopné táhnout letadlo o hmotnosti 230 tisíc kilogramů. Konstruktéři Tatry zadání splnili a stvořili letištní monstrum, které dokázalo po dráze táhnout letoun o celkové váze 405 tisíc kilogramů.

Těžký tahač s obřím výkonem

Téměř osmimetrová Tatra 815 TPL vážila 28 tun a poháněl ji devatenáctilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec o výkonu 235 kW. Tento pokrokový vůz si tak dokázal poradit s jakýmkoliv strojem, který na pražském letišti přistál. Důkazem je také test, kterému byla Tatra 815 TPL podrobena, když dokázala bez problémů táhnout v té době největší transportní letadlo An 124 Ruslan, které bylo plně naloženo na svou maximální vzletovou hmotnost 405 tun. Dále čtěte: (Kopřivnická Tatra představí svůj nový speciální tahač Phoenix).

Zdroj: Wikipedie, Tatra club.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Adam Mišík na někoho působí odtažitě, ve skutečnosti je ale bezprostřední a nesmírně přívětivý

Rekonstrukce kuchyně nemusí být drahá. Zvládnout ji můžete...

Je vám doma nebo v kanceláři horko? Tipy, jak zastavit...

Poradíme, jak vybrat správné umyvadlo pro vaši koupelnu

Jak zabránit blednutí černého prádla při praní?...

Vyrobte si vlastní gel na praní. Je účinnější než ten...

Věděli jste, že pepř dokáže prádlu navrátit barvy a...

Zavřít reklamu