Ze současných 5 na 100 % elektromobilů se má Evropa dostat za pouhých 13 let. Je to reálné?
Možná máte pocit, že elektromobilita je v současné době všude: na billboardech, v reklamách, inzerátech … jen ne na ulicích v reálném provozu.
Podíváme-li se totiž na současný produktový mix nejprodávanějších automobilových segmentů, tedy C a D, z pohledu energií, zjistíme, že v roce 2021 se v Evropské unii vozy těchto kategorií prodávaly z 95 procent se spalovacím motorem a jen 5 procent tvořily vozy poháněné čistě elektřinou. Do budoucna se sice předpokládá rychlý nárůst elektromobilů, ale ani ty nejoptimističtější předpovědi nepočítají pro rok 2025 s více než čtvrtinovým podílem. Dá se dosáhnout do roku 2035 sta procent klientů, kteří budou dobrovolně a rádi kupovat výhradně elektrifikované vozy?
Je třeba říct, že nabídka elektromobilů a plug-in hybridů je bohatá už dnes. Automobilky, nad nimiž visí hrozba obřích pokut za překročení průměrných emisí, se snaží zachránit masivním uváděním bezemisních či nízkoemisních vozů na trhy. Běžný motorista má skoro pocit, že „normální“ auta se spalovacím motorem zmizela z trhu už teď. Vypovídá o tom i skladba finalistů Evropského auta roku 2022. Ze sedmi postupujících vozů, mimochodem všechny patří do zmíněných segmentů C nebo D, jen jediný kandidát má klasický dieselový motor, a to nový Peugeot 308.
Ne, že by Peugeot na elektromobilit zanevřel. Právě naopak! Jeho šéfka Linda Jackson nedávno oznámila, že značka Peugeot bude nabízet v Evropě výhradně elektrická auta už od roku 2030, auta se spalovacím motorem pak bude dodávat jen do mimoevropských zemí. Značka Peugeot ale razí heslo „Power of choice“ neboli právo či moc klienta vybrat si dle svých potřeb, požadavků a preferencí. Nemůže-li zákazník dobíjet, ať si pořídí benzín. Jezdí hlavně po městě, je pro něj ideál elektromobil. Překonává delší vzdálenosti? Vyřeší to plug-in hybridem. Peugeot si zkrátka zakládá na kompletnosti nabídky. Tuto strategii mu umožňuje multienergetická platforma EMP2 (Efficient Modular Platform). Tato platforma dokáže přijmout jakýkoli motor. EM2 disponuje konstrukčními prvky zabezpečujícími vysokou účinnost, bezpečnost, potěšení z jízdy a pohodlí. Ať už si tedy vyberete jakýkoli pohon, nemusíte přistupovat na žádný kompromis, ať už z hlediska prostornosti, velikosti zavazadlového prostoru či dostupné výbavy.
Zmíněný nový Peugeot 308 si tedy můžete v současné době pořídit jako diesel o výkonu 130 koní, dále jako benzín PureTech o objemu 1,2 litru a výkonu 110 nebo 130 koní a konečně i jako plug-in hybrid. Buď je tu sportovnější varianta o výkonu 225 koní nebo skromnější se 180 koňmi. To ale není všechno! V příštím roce má přijít Peugeot 308 jako mild-hybrid i jako nezbytný 100 % elektromobil. Tyto dva pohony završí kompletní paletu.
Zvolíte-li si klasický spalovací motor, nemusíte se hned cítit jako nepřítel životního prostředí. Všechny motory Peugeotu 308 odpovídají nejnovější emisní normě Euro6d a emitují od 114 po 121 g CO2/km v případě dieselových a od 124 po 131 g C02/km v případě benzínových motorů. Tyto hodnoty jsou vzhledem k tomu, že jsou měřeny dle nové metodiky WLTP, velmi příznivé. Zásluhu na nich má i vynikající aerodynamika vozu s koeficienty Cx 0,28 a SCx 0,62. Pro dosažení minimálního odporu vzduchu byly všechny více či méně viditelné části karoserie vylepšeny (nárazníky, deflektory, difuzor, sloupky karoserie, zpětný zrcátka, kryty podvozku atd.). Aerodynamiku zlepšuje i konstrukce kol, která významně přispívá k lepšímu výkonu. Jen samotná optimalizace aerodynamiky se u modelu nový Peugeot 308 postarala o snížení emisí o 2 g CO2 na kilometr oproti původní generaci.
Je zřejmé, že přechod na nové druhy energií je nezbytný a nezastavitelný, nicméně stále nás čeká ještě pár let, kdy budou spalovací motory ještě nenahraditelné. Značka Peugeot modelem 308 naznačuje, že uskutečnit energetickou transformaci jde a současně je možné zachovat klientům právo si vybrat.
Zdroj: Peugeot, energymonitor.ai, europe.autonews.com.