Mobil pod zámek a žádné otázky. Tak vypadá návštěva v nejpřísněji střežené pevnosti Peugeotu
S tím vším se člověk může setkat, podaří-li se mu proniknout do samého srdce automobilového střediska vývoje a výzkumu. Jenže to se jen tak někomu nepovede, a pokud ano, je to za nejpřísnějších podmínek.
Při vstupu do designérského střediska automobilky byste si možná připadali jako při návštěvě supertajné vládní instituce, která uchovává ty největší státní tajnosti. Opevněnou recepci hlídají dva členové ochranky a dovnitř vás pustí, jen pokud vaše propustka byla předem schválena ředitelem centra. Při vstupu hlídači pečlivě prověří vaše doklady a zabaví vám telefon, fotoaparát a cokoli dalšího, čím by se daly pořídit fotky. A i když se pak dostanete dovnitř budovy, bude vám zpřístupněn jen zlomek jejích prostor. Většina areálu o rozloze 70 000 m2 je totiž pro veřejnost nepřístupná. Z 300 zaměstnanců včetně asi stovky designérů je jen pár oprávněných mluvit s návštěvníky zvenku. A ti, kteří toto oprávnění mají, vám řeknou jen to nejnutnější. Jsou otázky, které je zcela zbytečné klást. Zeptáte-li se například, jak se chrání proti průmyslové špionáži či jak je budova zabezpečená proti dronům, odpovědi se rozhodně nedočkáte.
Proč všechna ta opatření? Částečným vysvětlením je i samotný název vývojového centra Peugeotu, a to ADN. Tato zkratka vznikla ze slov Automotive Design Network. Ovšem nejen to, její význam je mnohem hlubší. ADN totiž ve francouzštině vyjadřuje zkratku pro DNA, tedy nositele genetické informace neboli klíčovou součást každé živé bytosti. Je to tedy místo, kde se rodí geny značky Peugeot. A taková tajemství je samozřejmě třeba chránit.
Designérské centrum ADN vzniklo přesně před 20 lety v areálu společnosti PSA ve Vélizy, ve východní části Paříže. Majestátní třípatrová budova je domovem oddělení designu, vývoje a výzkumu, ale poskytuje například i technologická zázemí pro výrobu prototypů (frézy, lakovny, montážní dílny, …).
V komplexu se nacházejí sály a meetingové místnosti pro jednání s dodavateli, několik teras s přirozeným osvětlením určených k expozici vozů a 900 m2 velký konferenční sál s hledištěm. Stylisté a návrháři, pracují ve středisku, kde mají k dispozici pečlivě propracované možnosti osvětlení - přímé denní světlo nebo mohou podle potřeby používat umělé přisvěcování.
Jednou z klíčových součástí ADN je středisko virtuální reality. To Peugeot otevřel už v roce 2004 stejně jako samotné vývojové centrum. Zde se odehrávají impozantní představení a rodí se zcela nové projekty. Jedná se o prostor, který vás dokonale pohltí a totálně oddělí od externího světa. Tento prostor je tvořen pěti projektory s rozlišením 1280 × 1024 pixelů, kombinovanými s pěti pevnými obrazovkami o rozměrech 2,90 × 2,32 metru. Dohromady tvoří krychlovou místnost, na jejíž stěny se promítá obraz. Uživatel se tak ponoří do fascinujícího 3D prostředí, v němž lze realisticky prezentovat vozidla nebo jednotlivé díly v reálné velikosti. Nástroj virtuální reality slouží jako návrhářský systém doplňující vytváření fyzických modelů, který se používá v oblasti ergonomie a výrobních procesů. Usnadňuje porozumění projektů a jejich sdílení mezi různými týmy, urychluje realizaci a nabízí nové možnosti rychlého provádění úprav.
Ve fázi virtuální reality je ve vývojovém centru mnoho projektů. Některé jsou takřka před dokončením, jiné se ještě trochu pozmění, některé kompletně překopou a řada z nich se úplně smete ze stolu. Pak jsou tu ale hotové vozy, které čekají už jen na to, aby byly představeny veřejnosti. To je případ nového modelu Peugeot 5008. Toto nové sedmimístné SUV má být na evropský trh uvedeno na konci letošního roku. Naživo ho ještě skoro nikdo neviděl a ještě pár měsíců ho nikdo neuvidí, zatímco v designovém centru se na rozlehlé, desítky metrů vysoké terase obehnané vysokým plotem už několik týdnů prohánějí první vyrobené vozy. Testují se zde jejich jízdní vlastnosti, ovladatelnost, manévrovatelnost atd. Poté vyrazí stovky vozů pokrytých kamuflážní fólií do ulic a na dálnice za účelem komplexního testování. Na podzim se pak veřejnost dočká prvních aut v koncesích.
Zákazníci budou obdivovat inovativní, radikálně moderní linie vozu, stejně jako i revoluční technologie, a přitom si ani neuvědomí, že tento super moderní model vznikl za přísně střeženými zdmi designového centra ADN už před několika lety.
Zdroj: Peugeot