V opuštěném lomu vědci objevili světový fosilní unikát. Je nejstarší svého druhu

Věda a technika 23. prosince 2019 | 08:27 — Lukáš Bauer
V opuštěném newyorském lomu vědci objevili dosud nejstarší nalezené fosilie pravěkých stromů. Díky nim budou vědci moci lépe pochopit vývoj jejich schopnosti pohlcovat oxid uhličitý z ovzduší. Stáří fosilií vědci ohdadují na téměř 400 milionů let.
Nejstarší fosilie stromů na světě / Internet

Vědcům se podařil unikátní objev v podobě fosilií stromů, které byly objeveny v opuštěném lomu. Stáří těchto zkamenělin vědci odhadují na 386 milionů let, což z nich činí nejstarší objevené fosilie stromů. Vědci budou nyní fosilie zkoumat a doufají, že jim pomohou lépe pochopit schopnost stromů pohlcovat oxid uhličitý.

Vědci se domnívají, že fosilie byly součástí gigantického lesního pásu, který se táhl až na hranice státu Pennsylvánie. Nový objev je nejméně o tři miliony let starší než zkamenělý les, který byl objeven dříve u města Gilboa ve státě New York.

Výzkumem v lomu a přilehlé oblasti se zabývali vědci z britské Univerzity v Cardiffu, americké Univerzity v Binghamtonu a Státního muzea v New Yorku. Oblast zkoumají a mapují již více než deset let a za tuto dobu se jim podařilo několik důležitých objevů.

„Toto je nejstarší místo, kde dříve rostly stromy, bylo to přibližně v polovině devonu. Některé kmeny jsou tu i s kořeny, takže je možné sledovat, jak stromy zadržovaly vodu,“ uvedl Chris Berry z Univerzity v Cardiffu.

Z fosilií již vědci vyčetli, že celý les se s největší pravděpodobností stal obětí rozsáhlých povodní, protože  na stejném místě našli také zkamenělé ryby. Stromy byly přikryty vrstvou sedimentu, a proto byly dokonale uchovány, až po milionech let zkameněly. Dále čtěte: V Číně byl objeven prehistorický unikát. Kámen ukrýval fosilii jednoho z nejstarších tvorů na planetě.

Témata: USA, lom, fosilie, strom, svět, stáří