Vědci objevili ojedinělou fosilii, jež nemá na planetě obdoby. Uvnitř 380 milionů let starého fosilního nálezu se totiž ukrývalo mineralizované srdce

Věda a technika 20. září 2022 | 12:30 — Lukáš Bauer
Archeologové objevili prastarou fosilii jednoho z nejstarších obratlovců na naší planetě, která navíc ukrývala velice zajímavé překvapení. Uvnitř 380 milionů let starého fosilního nálezu se totiž ukrývá mineralizované srdce, které bylo zachováno ve zcela výjimečném stavu.
Tento kámen ukrývá zcela ojedinělou fosilii / Trinajstic et al., Science, 2022 / volný zdroj

Vědci objevili více než 380 milionů let starou fosilii prehistorické ryby, která představuje jednoho z nejstarších obratlovců naší planety. Fosilie je ale jedinečná především tím, že se v jejím nitru nachází dokonale zachovalé trojrozměrné srdce. Podobný nález nemá ve světě archeologie obdoby a vědci tento objev považují doslova za zázrak.

Měkké tkáně jsou totiž ve fosilních záznamech velice vzácné – mají tendenci se velice rychle rozkládat, a proto dochází k rozpadu těchto tkání mnohem dříve, než mají šanci fosilizovat. Ještě daleko vzácnější je však to, že se srdce této ryby dochovalo v trojrozměrné podobě. Drtivá většina nálezů je totiž pouze dvojrozměrná.

Jedinečná příležitost pro vědce

Skenováním a následnou analýzou této unikátní fosilie získají vědci možnost studovat její anatomii ve 3D obrazu a zároveň nebudou muset vzácnou fosilii rozbíjet. Díky jedinečné zachovalosti srdce mohou vědci navíc jasně identifikovat jednotlivé detaily, jako je síň, komora a výtokový trakt.

Srdce prastaré ryby byl orgán ve tvaru písmene S složený ze dvou komor, přičemž menší komora se nacházela nad tou hlavní. Srdce této ryby bylo mnohem pokročilejší, než si paleontologové doposud mysleli, a mohlo by to poskytnout velice cenné informace o vývoji prvních obratlovců na planetě. Jedná se o velice důležitý poznatek, který naznačuje, že život na naší planetě byl mnohem komplexnější, než vědci doposud tušili.

„Jako paleontolog, který studuje zkameněliny více než 20 let, jsem byla opravdu ohromena, když jsem zjistila, že se ve fosilii nachází 3D a krásně zachovalé srdce 380 milionů let staré ryby. Evoluce je často považována za sérii malých kroků, ale tyto starověké fosilie naznačují, že mezi prvními obratlovci došlo k výraznému pokroku. Tyto ryby mají doslova srdce v tlamě a pod žábrami – stejně jako dnes žraloci,“ uvedla k objevu paleontoložka Kate Trinajstic, z Curtin University, v Austrálii.

Cenné naleziště v Austrálii

Fosilie byla objevena na souvrství Gogo, v nejsevernějším cípu Západní Austrálie. Během devonu, mezi 419,2 miliony let a 358,9 miliony let, byla tato oblast obrovským útesem překypujícím životem. Fosilie patří prehistorickému, vyhynulému druhu obrněných ryb zvaných Arthrodiry. Tito tvorové se na Zemi hojně vyskytovali po dobu asi 50 milionů let během devonu, dokud jejich populace nezmizela během velkého globálního vymírání ke konci tohoto období.

Dříve objevené fosilní vzorky z formace Gogo umožnily paleontologům rekonstruovat a porozumět muskulatuře ryb Arthrodira. Kromě těchto obratlovců byla ve formaci objevena také jejich embrya. Nový exemplář naznačuje, že v australském vnitrozemí může být ještě více pokladů, které čekají na odhalení.

Dále čtěte: (Velice zvláštní nález pozůstatků z afrického Čadu nedá vědcům spát. Nemohou se shodnout, o co se jedná).

Zdroj: Sciencealert