Vysoko v Alpách vědci objevili fosilii jednoho z největších tvorů, který kdy obýval naši planetu

Věda a technika 02. května 2022 | 10:21 — Lukáš Bauer
Skupina paleontologů objevila vysoko v alpských vrcholcích zkamenělinu obřího ichtyosaura. Tento obří exemplář, je dosud největší objevenou fosilií tohoto tvora v dějinách paleontologie. Podle vědců byl o dost větší než dospělý vorvaň.
Obří plazi byli velcí jako plejtvák obrovský / Depositphotos

Vědcům se podařilo objevit na alpských vrcholcích zkamenělinu dosud největšího exempláře ichtyosaura v dějinách. Tento obří mořský plaz byl podle paleontologů jedním z největších tvorů na naší planetě. Fosilie těchto tvorů objevili vědci ve Švýcarských Alpách mezi lety 1976 a 1990. Až nyní se jim je ale podařilo detailněji analyzovat a výsledky jejich výzkumu publikoval odborný časopis Journal of Vertebrate Paleontology.

Součástí obří fosilie je také největší dosud objevený zub ichtyosaura. Vědci vycházeli z rozměrů obřího kořene zubu, který je až dvakrát větší než zub, který patřil patnáctimetrovému jedinci. Objev také zahrnoval obratel, který je stejně velký jako obratel jednadvacet metrů dlouhého tvora, jehož fosilie byla objevena v kanadské části Britské Kolumbie.

Mořské dno na vrcholcích Alp

Zajímavé na objevu je také to, že fosilie tohto pravěkého obra, byla objevena v nadmořské výšce 2800 metrů. Tato skutečnost tak dokazuje, že vrcholky dnešních Alp tvořily před miliony let mořské dno. Do výšin byly postupem času vyzdvyženy během utváření dnešních Alp, které započalo v druhohorách a pokračuje dodnes. Vědci se tak domnívají, že pod alpskými ledovci se mohou nacházet další fosilie dávno vymřelých mořských tvorů.

Ichtyosaurus je druh obřího mořského plaza, který podle záznamů mohl vážit až osmdesát tun. Mořští obři brázdili vody pravěkého oceánu kolem superkontinentu Pangea před 205 miliony let. Vůbec poprvé se na planetě objevili po masivním vymírání v období permu, kdy vymřelo 95% všech mořských tvorů. Nejčastěji jsou dnes jejich fosilie nacházeny v Severní Americe, Evropě, ale i v Jižní Americe, Asii a Austrálii.

Obrovský mořský predátor

O maximální velikosti Ichtyosaura se dodnes spekuluje, ale vědci se domnívají, že mohl být mnohem větší než plejtvák obrovský, tedy největší tvor naší planety. Ichtyosauři objevení v Alpách byli pravděpodobně posledními obry tohoto druhu na planetě. Později  už tito plazi dorůstali maximálně rozměrů dnešních kosatek nebo delfínů. Živili se převážně velkými rybami a prehistorickými měkýši. Dále čtěte: (Záhadné obří nádoby z kamene byly objeveny v Indii. Vytvořila je neznámá civilizace).https://technika.magazinplus.cz/veda-technika/2463-zahadne-obri-nadoby-z-kamene-byly-objeveny-v-indii-vytvorila-je-neznama-civilizace.html

Zdroj: Journal of Vertebrate Paleontology, CNN.

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii