Byl objeven dosud nejmenší druh dinosaura. Byl jen o málo větší než kolibřík

Věda a technika 18. března 2020 | 10:10 — Lukáš Bauer
Vědci objevili lebku dinosaura, který je jednoznačně nejmenším dosud objeveným druhem dinosaura. Fosilie pradávného tvora, který dostal jméno Oculudentavis khaungraae, byla objevena v Myanmaru.
Drobný dinosaurus měl velikost dnešního kolibříka / Internet

Paleontologům se podařilo objevit fosili dosud nejmenšího známého dinosaura. Fosilie lebky tvora, který byl velký asi jako dnešní kolibřík, objevili vědci během výzkumu v Myanmaru. Drobný dinosaurus dostal jméno Oculudentavis khaungraae.

Lebku pravěkého tvora vědci našli zcela náhodou uvězněnou v myanmarském jantaru. Díky analýze za pomoci přístrojů s velmi vysokým rozlišením pak vědci dokázali určit, jakému tvorovi lebka patřila.

Fosilie může na první pohled připomínat lebku ptáka, ale pozdější výzkum ukázal, že se jedná o lebku drobného dinosaura. Tvor měl znaky dnešních moderních ještěrů a vědci dokonce v maličké lebce našli stopy po zubech.

Podle paleontologů se jedná o zcela unikátního tvora, který se zřejmě pohyboval na tenké hranici mezi ptáky a dinosaury. Vědcům se také podařilo prokázat, že se jedná o dospělého jedince, který se nápadně podobal dnešnímu kolibříkovi. Dinosaurus tak mohl vážit do pěti gramů a dosahoval délky jen několika centimetrů.

Samotné dochování obratlovce v jantaru je však podle vědců zázrakem. Jedná se o naprosto unikátní objev, kerý poskytuje důležitý pohled do světa dinosaurů těch nejmenších rozměrů. Dále čtěte: (Dny na Zemi měly pouhých osmnáct hodin).