Vědci objevili na Madagaskaru velice podivnou fosilii. Tvor byl jakýmsi nevydařeným evolučním pokusem

Věda a technika 02. května 2020 | 11:49 — Lukáš Bauer
Paleontologové objevili na Madagaskaru fosili velice zvláštního tvora, o jehož existenci neměli ani tušení. Zkamenělé pozůstatky tohoto pravěkého zvířete se nepodobají žádnému dosud objevenému tvorovi a vědci se domnívají, že fosilie představuje jeden z mnoha nevydařených pokusů evoluce.
Záhadný tvor se nepodobá žádnému jinému savci / Denver Museum of Nature & Science/Andrey Atuchin

Madagaskar je proslulý svou izolovanou faunou, která ho před miliony let obývala a i dnes na něm žijí tvorové, kteří nežijí nikde jinde na Zemi. Paleontologům se nyní na tomto velkém ostrově podařilo objevit velice dobře zachovalou kostru savce, která podle expertů patřila jakémusi nepodařenému evolučnímu pokusu přírody.

Fosilie tohoto tvora totiž po bližší analýze vykazuje mnoho zvláštních rysů, díky kterým se nepodobá dosud žádnému známému žijícímu nebo vyhynulému zvířeti. Nově objevený tvor dostal jméno Adalatherium hui.

V rámci evoluce byl Madagaskar vždy jedinečný. Zvířata, která ho obývala, měla jiný zdroj potravy, jiné přirozené predátory a zcela izolované podmínky pro vývoj. Díky tomu byli zdejší tvorové mnohem větší a nakonec se znich vyvinuli zcela nové druhy.

Podobně na tom byl také Adalatherium hui, který Madagaskar obýval před 66 miliony lety. Vědci ve studii uvedli, že ve vztahu ke znalostem anatomie kostry většiny savců, je velice obtížné si představit, jak se tento tvor vyvinul.

Tohoto záhadného tvora vědci zařadili do skupiny takzvaných gondwanateriánů, o jejichž existenci se dlouho spekulovalo na základě již dříve objevených lebek. Tento tvor obýval starodávný superkontinent zvaný Gondwana, který se postupem času začal rozpadat na dnešní kontinenty.

Toto pradávné stvoření je zajímavé například díky zvláštní kosti v oblasti čenichu, jejíž existenci vědci pozorovali u mnohem starších zvířat. Výjimečný je také počet otvorů v lebce, jimiž procházely cévy do čenichu, který byl pro tohoto tvora zřejmě nástroj obživy.

Tento tvor byl také nezvykle těžký a pozornosti vědců neunikla ani jeho páteř, která je naprosto unikátní počtem obratlů. Větší počet obratlů nebyl dosud zaznamenán u žádného jiného tvora. Vědci se nejprve domnívali, že mohl patřit do skupiny obřích lenochodů, ale později dospěli k závěru, že je spíše jakýmsi evolučním omylem, jehož další vývoj příroda ukončila. Dále čtěte: (Vědci objevili fosili stvoření, které je pradávným předkem většiny tvorů na Zemi, včetně lidí).