Vědci upozorňují na novou hrozbu. Tající ledovce mohou uvolnit dosud neznámé a nebezpečné viry

Věda a technika 29. října 2020 | 12:56 — Lukáš Bauer
Jak ukázal koronavirus, nebezpečné pandemie jsou stále hrozbou pro lidskou populaci. Vědci nedávno poukázali také na riziko, které představují tající ledovce po celém světě, zejména pak v Antarktidě a na Sibiři. Existují totiž obavy, že by mohly ukrývat tisíce let staré viry již vyhubených onemocnění.
S tajícími ledovci mohou vystoupit dávné nemoci / Pixabay

Ledovce a zmrzlá půda v mnoha částech světa mohou skrývat různé mikroorganismy. Ve většině případů neškodné, ale v některých případech mohou být podle vědců i smrtící. Bohužel, působením člověka a postupným oteplováním planety se tyto mikroorganismy mohou znovu objevit. Další neznámé nemoci pak přicházejí naopak z oblastí, které jsou teplejší. Dochází k tomu vlivem migrace teplomilných živočichů.

Mezi tyto nemoci se řadí například mor, který jen v Evropě zabil miliony lidí a měl až 90% úmrtnost. Paradoxně však mnohem horším nebezpečím, které se může v souvislosti s táním ledovců objevit, je virová nákaza neznámým virem nebo virem v dnes neznámé mutaci. Na virová onemocnění nefungují antibiotika a víme, jak se lidstvo potýká s různými hemoragickými horečkami, které jsou běžné v Africe. Představa, že by se objevila nějaká nemoc podobného charakteru, která dosud ani nebyla popsána, je samozřejmě alarmující.

Věda na vysoké úrovni

V současné době, díky stupni vývoje lékařské vědy a úrovně hygieny, jsme však mnohem připravenější i na projevy nečekaných infekcí. Existují různé krizové scénáře, které by se okamžitě uplatnily. Máme vycvičené týmy se speciálním vybavením, které by mohly pracovat jak při léčbě nemocných, tak i při hledání vakcíny či účinné léčby. Navíc většina lidí ve vyspělých společnostech dbá na dodržování hygienických zásad, které také brání snadnému přenosu infekce. V současnosti je tak mnohem nebezpečnější cestování do exotické ciziny v porovnání s rizikem nemocí z ledovců.

Problémem je oteplování

Bylo by ovšem z bezpečnostních i jiných důvodů vhodné, kdybychom zastavili oteplování planety, které přináší i jiná rizika než šíření neznámých nemocí. Cesty jsou zřejmé – omezení emisí skleníkových plynů a menší energetická náročnost. Globální oteplování může v budoucnu ohrozit mnoho přímořských oblastí v souvislosti s rostoucí hladinou moří, kvůli čemuž se miliony lidí ocitnou v problémech. Dále čtěte: Rozsáhlá vědecká studie upozorňuje na chmurnou budoucnost. Vykreslují se ty nejhorší scénáře.

Svět zasáhla smutná zpráva: Princezna Kate má rakovinu a podstupuje chemoterapii