Na první pohled obyčejná loď. V útrobách však skýtá nebývalý technologický pokrok

Věda a technika 16. dubna 2021 | 07:13 — Lukáš Bauer
Po pařížské řece Sieně se bude plavit vůbec první komerční nákladní plavidlo poháněné vodíkem, které vzniklo v rámci inovačního projektu Flagships. Tato první nákladní loď na světě, o jejíž pohon se bude starat čistě jen vodíkový agregát, by měla být uvedena do provozu již v tomto roce.
Další 1 fotografie v galerii
Nové vodíkové plavidlo bude brázdit řeku Sienu / Foto Flagships

Pařížská Siena bude prvním vodním tokem, po kterém se bude plavit loď poháněná čistě vodíkovým agregátem, který produkuje nulové emise. Toto na první pohled obyčejné leč velmi unikátní plavidlo, které je ve skutečnosti první nákladní lodí s vodíkovým pohonem, vznikne v rámci projektu Flagships.

Projekt má za cíl zahájit novou ekologickou éru říční a námořní dopravy, jelikož je dobře známo, že zejména velké zaoceánské lodě patří k nejvíce znečišťujícím dopravním prostředkům na světě. Experti se domnívají, že právě vodík by mohl nahradit obrovské dieselové motory, které produkují značné množství emisí škodlivých plynů.

Na vodík v současné době již pluje loď s názvem Energy Observer a v poslední době jsou na vzestupu také vodíkové automobily. V blízké budoucnosti se tak k průkopníkům vodíkového pohonu přidá i plavidlo francouzské společnosti Compagnie Fluvial de Transport (CFT).

Zvyšující se poptávka

„Poptávka po udržitelnějších technologiích ve vnitrozemské vodní dopravě roste. Jsme rádi, že můžeme patřit mezi průkopníky ve snižování emisí z dopravy a demonstrovat vynikající vlastnosti vodíkových palivových článků,“ uvedl ředitel CFT Mattieu Blanc.

Nové vodíkové plavidlo bude po řece přepravovat paletové a kontejnerové zásilky nejrůznějšího zboží napříč francouzskou metropolí, kterou protíná řeka Siena. Plavidlo bude pohánět stlačený vodík vyrobený elektrolýzou. To nejenom znamená nulové emise, ale i inspiraci pro budoucí ekologickou dopravu.

Čisté ovzduší

V rámci projektu Flagships, který podpořila i Evropská unie, nyní vznikají celkem tři plavidla. Evropští představitelé totiž vodík považují za přímého nástupce dieselových motorů, které dnes mají v lodní dopravě stále dominantní zastoupení. Využívání lodí poháněných touto obnovitelnou energií může totiž vést k výraznému zlepšení kvality ovzduší nejen ve městech, ale prakticky po celém světě. Dále čtěte: (Norská společnost vyvíjí elektrickou loď budoucnosti. Může změnit námořní dopravu).

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Nové značení potravin vyvolává pochybnosti. Je zavádějící a zvedne ceny, varují odborníci

Pravidla správné sklizně a uchování mrkve. Jak zajistit, aby...

Zazimování levandule. Na co si dát velký pozor a jak bylinu...

Stále rostou křemenáče, kozáci a hřiby. Mykolog prozradil,...

Postarejte se nyní o muchovník neboli indiánskou borůvku....

Záchrana usychajícího vřesu. Co udělat, aby začal znovu...

Vyrobte si vlastní výzdobu na dušičky. Není na tom nic...

Zavřít reklamu