Před třiceti lety rozzářil noční oblohu nad Českem zvláštní světelný objekt. Vědci po něm desítky let pátrali

Věda a technika 08. května 2021 | 10:35 — Lukáš Bauer
Před třiceti lety se na obloze nad Českou republikou rozzářily padající meteority, které dopadly do oblasti Benešova. Takzvaný bolid zachytila řada amatérských i profesionálních astronomů, místo dopadu se však najít nepodařilo. Objev benešovských asteroidů se vědcům podařil až o dvacet let později a tato zpráva oblétla celý svět.
Bolid byl pozorován před třiceti lety na Benešovsku / Depositphotos

V noci ze 7. na 8. května rozzářil oblohu nad Českem neobvykle jasný objekt, který pozorovalo mnoho astronomů. Tento neobvyklý úkaz měl na svědomí takzvaný bolid, tedy meteorit, který se však navzdory velké snaze vědců nepodařilo najít. Astronomové po něm pátrali dobrých dvacet let, než se ho na Benešovsku podařilo objevit.

Po jejich objevu se takzvané benešovské meteority staly mezi astronomy fenoménem a zaplnily přední strany mnoha vědeckých časopisů. Díky jejich objevu a následné analýze velice neobvyklého složení tyto vesmírné kameny vědcům pomohly lépe pochopit, jak vznikají asteroidy.

Záříci objekt na obloze

Z přibližně čtyřtunového tělesa se podle expertů velká část odpařila při vstupu do atmosféry, ale malým úlomkům se podařilo dopadnout až na zemský povrch. Astronomové tenkrát spočítali, že těleso, které zářilo přibližně tisíckrát jasněji než Měsíc, pohaslo ve výšce zhruba 17 kilometrů nad vesnicí Přibyšice, která se nachází západně od Benešova.

Ihned po jeho dopadu po zbytcích meteoritu začali pátrat vědci z celé republiky, ale bez úspěchu. Po vzácných kamenech jako by se slehla zem. Průlom přišel až v roce 2014, kdy se skupina vědců z Astronomického ústavu Akademie věd pod vedením Pavla Spurného rozhodla přezkoumat důkazy a spočítali znovu jeho dráhu dopadu podle fotografií. Díky tomu zjistili, že dráha dopadu se posunula o více než čtvrt kilometru.

Překvapivé složení

Poté, co se vydali na místo, skutečně objevili čtveřici malých zvětralých kamenů, o nichž nebylo pochyb, že pocházejí z vesmíru. Teno objev se zapsal do dějin nejen tím, že se ještě nikdy nepodařilo najít meteority tak dlouho po jejich dopadu, ale také zvláštním složením přibližně dvanáct gramů vážících meteoritů. Vědci totiž ke svému překvapení zjistili, že se meteority skládají celkem ze tří různých materiálů. Tento objev přispěl ke zjištění, že meteority mohou být mnohem složitější, než se do té doby vědci domnívali. Dále čtěte: (Podivná anomálie. Jezero, které vzniklo po pádu meteoritu v Indii, přes noc změnilo barvu do červena).