Vědci zkoumali historii pěstování marihuany. Došli k překvapivému závěru

Věda a technika 20. července 2021 | 15:39 — Lukáš Bauer
Vědci se v rámci svého nového výzkumu zaměřili na domestikaci marihuany a došli k překvapivému závěru. Na základě analýzy mnoha genomů této kontroverzní rostliny zjistili, že marihuana byla vůbec poprvé domestikována před dvanácti tisíci lety ve staré Číně.
Marihuana byla pěstována ve starověké Číně / Pixabay

Marihuana je v mnoha světových zemích nelegální kvůli jejím psychotropním účinkům, má ale také své blahodárné účinky v léčbě širokého spektra onemocnění. Jak ukazuje nový výzkum, o jejích vlastnostech věděli velice dobře i staří Číňané, kteří ji jako první na planetě domestifikovali a pěstovali.

V nové vědecké studii, která vyšla v odborném časopise Science Advances, se vědci zabývali problematikou domestifikace marihuany, jejíž historie je oproti jiným plodinám velice málo prozkoumána. Je to především díky tomu, že v mnoha zemích je marihuana postavena mimo zákon, a tak je i pro vědce jakési tabu.

Stovky genomů z celého světa

Vědci v rámci svého výzkumu analyzovali vzorky více než stovky různých genomů, jimiž pokryli celé spektrum divoce žijících rostlin, historických kultivarů, stejně jako moderních hybridů používaných jako medicínské konopí i na černém trhu. Díky tomu se autoři studie snažili odhalit kořeny samotné domestikace této rostliny, a zjistit tak původ jejího romachu po celém světě.

„Ukázali jsme, že konopí seté (Cannabis sativa) bylo poprvé domestikováno v raném neolitu ve východní Asii a že všechny současné kultivary konopí a drog se oddělily od původního genomu, který v současnosti představují už jen divoké rostliny a krajové odrůdy v Číně,“ popisují vědci ve studii.

Asijský původ

Konopí bylo po celá tisíciletí využíváno v textilním odvětví díky velice kvalitním vláknům stejně jako pro jeho léčivé i psychotropní účinky. O využití konopí ve starověku sice existují záznamy, ale o samotných kořenech jeho účelového pěstování dosud jakékoliv zmínky chyběly. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že největší rozmach domestikovaného konopí se odehrál před dvanácti tisíci lety na území Číny, odkud se rozšířil do celé jihovýchodní Asie. Dále čtěte: (Vědci prokázali další léčebné účinky marihuany. Může pomoci alkoholikům udržet si zdravá játra).

Zdroj: Scienceadvances.com.