Vědci konečně zjistili proč na koronavirus nepomáhají léky. Může za to velice vzácný enzym

Věda a technika 08. srpna 2021 | 08:20 — Lukáš Bauer
S příchodem pandemie koronaviru se vědci snažili tento velice zákeřný a především odolný virus zkrotit nejrůznějšími léky, jen málokterý z nich ale vykazoval alespoň nějakou účinnost. Vědci se proto v novém výzkumu zaměřili na otázku, proč je tento virus tak odolný proti antivirotikům a jak tuto jeho schopnost využít k jeho eliminiaci v lidském těle.
Koronavirus je chráněn speciálním enzymem / Depositphotos

Od počátku pandemie si vědci marně lámali hlavu s tím, proč je koronavirus tak odolný proti všem současným antivirotikům. Nový výzkum virologů z Iowa State University, který byl detailně popsán ve studii publikované v odborném časopise Science, tuto jeho schopnost odhaluje. Během výzkumu totiž vědci zjistili, že koronavirus, jež způsobuje onemocnění SARS-CoV-2, využívá speciální enzym, který mu pomáhá odolávat většině léků.

Enzym, který je obsažen v novém typu koronaviru, je známý pod názvem ExoN. Tento enzym koronaviru pomáhá z RNA odstraňovat nukleosidová protivirová léčiva. Právě těchto pár molekul je tedy zodpovědných za to, že se koronavirus rozšířil velice rychle po celé planetě a především za to, že je tak obtížně léčitelný.

Velice vzácný enzym

V rámci nového výzkumu se vědci zaměřili na samotnou strukturu ExoN enzmu a právě to by mohlo být klíčem k dalším budoucím výzkumům, na jejichž konci by mohla být nová generace antivirotik na bázi eliminace tohoto enzymu. Díky těmto novým lékům by pak mohla být nemoc SARS-CoV-2 léčena mnohem efektivněji než pomocí jiných málo účinných léků.

„Pokud bychom našli způsob, jak tento enzym vyřadit, možná bychom mohli dosáhnout lepších výsledků při ničení viru pomocí už existující antivirové léčby, například remdesivirem. Pochopení této struktury a molekulárních detailů fungování enzymu ExoN ale může pomoci při dalším vývoji úplně nových antivirotik,“ uvedl hlavní autor studie Yang Yang.

Samotný princip, jakým enzym ExoN koronaviru pomáhá odolávat lékům, spočívá v jakési opravě jeho RNA. Tento enym tak v podstatě rozpoznává přirozeně vznikající chyby ve virové RNA během jeho replikace a opravuje je, čímž mu zajišťuje vysokou míru genové stability. Enzym je přitom velice vzácný a byl dosud objeven pouze u koronavirů a několika málo dalších příbuzných rodin virů.

Unikátní metoda zmražení

To, co je však pro vědce mnohem důležitější, je druhá funkce tohoto enzymu. ExoN totiž viru také umožňuje eliminovat léčiva proti RNA virům, jako je HIV, hepatitida C nebo ebola. Výzkum vědci provedli pomocí takzvané kryogenní elektronové mikroskopie, což je nejmodernější metoda, která umožňuje zobrazovat strukturu jednotlivých enzymů v různých virech. Dále čtěte: (Ve Francii řeší záhadné onemocnění vědkyně, která pracovala na výzkumu proteinů způsobujících smrtelné choroby).

Zdroj: Science.