Oválná okna nejsou v letadlech náhodou. Vznikla díky tragické havárii proudového letounu Comet

Věda a technika 27. srpna 2021 | 11:30 — Lukáš Bauer
Dnes už si asi málokdo dokáže představit dopravní letadlo s jinými než oválnými okny, nebylo tomu ale tak vždy. Konstruktéři se postupem času k tomuto tvaru uchýlili kvůli vážným nedostatkům, jež s sebou hranatá okna ve vztahu ke konstrukčním vlastnostem letounů přinášela. Vývoj oken letadel se dokonce neobešel bez několika vážných havárií.
Další 4 fotografie v galerii
Okna letadel prošla složitým vývojem / Depositphotos

Letadla se zaoblenými okny byla představena až koncem šedesátých let minulého století a rozhodně to nebylo pouze z estetických důvodů. Skutečný důvod, který donutil konstruktéry navždy změnit design létajících strojů, je zcela zásadní. Pokud by u dnešních letadel, která létají cestovní rychlostí přes 800 km/h, byla okna s klasickými hranatými rohy, hrozilo by cestujícím vážné nebezpečí.

S rostoucí praxí, zkušenostmi a hlavně cestovní rychlostí v oblasti letectví se přišlo na to, že roh je přirozenou konstrukční slabinou. Taková slabina při velké námaze, které jsou materiály při provozu letadel vystavovány, může mít katastrofické následky.

 

Vzestup a pád letadla Comet

První tryskové letadlo s čtvercovými okny bylo de Havilland Comet, které bylo zároveň prvním komerčním letounem s tímto typem pohonu a ve své době znamenalo průlom v letecké dopravě. V prvním roce provozu letadlo Comet přepravilo do té doby neslýchaných 30 000 cestujících včetně tehdejší britské královny Elizabeth a princezny Margaret.

Moderní proudové motory umožnily Cometu létat mnohem lépe, než to uměli jeho konkurenti. Letoun dokázal rychle vystoupat do výšky nad 30 000 stop a cestovní rychlost zvýšit o dvojnásobek, což ve své době znamenalo doslova revoluci v komerčních letech.

Komety létaly po celém světě

Do léta 1953 opouštělo Británii každý týden 10 Cometů, které směřovaly do Johannesburgu, Tokia, Singapuru a Kolumbie. S revolučním strojem létaly převážně velké aerolinky jako Air India nebo Pan Am. V roce 1954 se však Cometu přihodily dvě děsivé nehody. Záhadné havárie letů 781 z Říma a 201 do Johanesburgu si vyžádaly 56 lidských obětí. Obě havárie téhož stroje spojovala příčina pádu: Letadlo se bez varování rozlomilo za letu. 

Problematická konstrukce

Následným vyšetřováním se zjistily závažné strukturální nedostatky v konstrukci trupu letounu. Letadlo se tak pravděpodobně rozlomilo za letu poté, co v pravých úhlech rohů oken působil obrovský tlak. V rohové části konstrukce byl naměřen zhruba třikrát až čtyřikrát vyšší tlak než na ostatních částech letounu.

Toto zjištění donutilo výrobce de Havillanda, aby změnil konstrukci svého Cometu a vybavil ho tlaku mnohem odolnějšími oválnými okny se zesílenou tlouštkou. Ostatní výrobci však mezitím získali náskok a dosavadního krále oblak rychle sesadili z trůnu. Pozdní úprava Cometu již nebyla ničím výjimečná a letoun měl navíc velmi pochroumanou pověst, takže jeho obliba už nikdy nebyla taková jako dřív. Dále čtěte: (Tohle na světe nemá obdoby. Obří letoun vzlétl z Kábulu s více než osmi sty lidmi na palubě).

Zdroj: Wikipedie, modernairlines.com.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Užijte si vzácný čas s rodinou na dovolené snů: Bílé bláže, blankytně modrá voda i fascinující podmořský svět - to jsou Maledivy

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu