Vědci objevili krále prehistorických oceánů. Byl jedním z prvních predátorů na planetě

Věda a technika 13. září 2021 | 08:02 — Lukáš Bauer
V Kanadě byla objevena fosilie prehistorického tvora, který byl jedním z prvních predátorů na Zemi. Tvor s názvem Titanokorys gainesi v prehistorických oceánech dominoval nejen svou velikostí, ale také značnou loveckou schopností, kterou používal pro lov menších trilobitů.
Prehistorická moře se hemžila zvláštními tvory / Depositphotos

Skupina kanadských paleontologů objevila fosilii jednoho z nejstarších predátorů naší planety. Vědci následně provedli celkovou počítačovou rekonstrukci tohoto zvláštního tvora, aby zjistili, jak mohl tento druh vypadat. Prehistorický tvor, který v dávných oceánech mezi ostatními tvory vyčníval svou velikostí, dostal jméno Titanokorys gainesi. Titanokorys gainesi měřil téměř půl metru a v době před 500 miliony let svou velikostí výrazně převyšoval ostatní druhy, které měřily jen několik centimetrů.

Paleontologové vzácnou fosilii objevili během prací v národním parku Kootenay v kanadských Skalistých horách. Nově objevený druh měl obrovský kostěný štít hlavy s výraznými drápy, kterými se prohrabával pískem. Jeho tlama připomínající tvar ananasu měla velké množství zubů, kterými drtil své oběti, jimiž byli většinou menší trilobiti, kteří byli v prehistorických mořích prakticky všude.

Mořský predátor

Vědci se domnívají, že tento tvor se vznášel těsně nad mořským dnem, kde vyhledával svou kořist. Druh Titanokorys gainesi se řadí do skupiny dávno vyhynulých členovců, takvaných radiodonta, kteří dominovali mořím během kambrijského období. Samotná fosilie tohoto tvora byla objevena mezi půl miliardy let starými kambrijskými horninami v geologické oblasti Burgess Shale, která je známá množstvím dochovalých fosilií tvorů s měkými těly, kteří se v jiných částech světa nedochovaly.

„Velikost tohoto zvířete je naprosto ohromující, je to jedno z největších zvířat z kambriu, jaké kdy bylo možné najít. Tato záhadná zvířata měla určitě velký dopad na ekosystémy kambrijského mořského dna, uvedl paleontolog Jean-Bernard Caron, který se specializuje na výzkum prehistorických obratlovců.

Velká diverzifikace druhů

Během kambrijského období došlo k zatím nejvíce známé diverzifikaci druhů. K masivnímu nárůstu druhů začalo postupně docházet asi před 541 miliony let. Během dalších čtyřiceti milionů let se objevila také dobře známá kambrická exploze a objevily se hlavní skupiny zvířat, jako jsou členovci, měkkýši, ostnokožci a strunatci.

Autoři výzkumu sestavili tohoto obřího členovce dohromady z 12 fosilních fragmentů. Mořský tvor má oproti tělu nezvykle velkou hlavu a měl také speciálně tvarované končetiny, které přípomínaly hrábě. Měl masivní a velmi tvrdou skořápku, která připomínala želví krunýř. Dále čtěte: (Milionová fosilie půjde do dražby. Dokonale zachovalý dinosaurus může dosáhnout astronomické ceny).

Zdroj: Smithonianmag.com.