Speciální žvýkačka místo roušky. Vědci prokázali, že snižuje množství koronaviru ve slinách na minimum

Věda a technika 29. listopadu 2021 | 09:32 — Lukáš Bauer
Pandemie koronaviru SARS-CoV-2 je opět v plné síle a po dvou letech usilovného boje je konec stále v nedohlednu. Vědci se proto stále snaží vyvinout nové a nové techniky, kterými by virus oslabili nebo přemohli. Jednou z novinek je speciální žvýkačka, která by mohla fungovat jako rouška. Dokáže totiž snížit obsah virových částic ve slinách na úplné minimum.
Vědci dokáží množství viru ve slinách zredukovat na minimum díky žvýkačce / Pixabay

Nejen evropské země přistupují v souvislosti s masivním šířením koronaviru napříč kontinety ke stále přísnějším opatřením. Jelikož se koronavirus šíří především v kapénkách při vydechování, kašlání a mluvení, vědci se stále častěji zaměřují v rámci svých výzkumů na omezení virových částic ve slinách. Jedním ze slibných experimentů je použití speciální žvýkačky, která množství viru ve slinách sníží až o 95 %, a může tak být velice účinnou prevencí šíření pandemie.

Pandemie onemocnění covid-19 si na celém světě vyžádala již přes pět milionů obětí a nejen evropské země právě prožívají další vlnu šíření viru. Boj s pandemií ztěžuje nízká proočkovanost v mnoha zemích a také nové varianty koronaviru SARS-CoV-2 s mnohonásobně vyšší virální náloží a infekčností.

Virus se šíří především slinami

Standardní opatření k omezení šíření infekce zahrnují zejména překrytí dýchacích cest rouškami či respirátory a omezení sociálního kontaktu. To vede například k nižší koncentraci aerosolů v interiérech budov. Ani přísnější restrikce však zjevně nestačí k zabránění šíření dominantní a mnohem infekčnější delta varianty, která momentálně trápí především země starého kontinentu.

Podle předešlých studií je virová nálož lidí nakažených delta variantou přibližně tisíckrát vyšší než u jedinců nakažených původní variantou, která se začala šířit v Číně před téměř dvěma lety. Virus se replikuje ve slinných žlázách a je detekován ve slinách symptomatických i asymptomatických pacientů. Množství viru ve slinách koreluje se závažností příznaků nemoci včetně ztráty čichu a chuti.

Snížení množství viru

Snížení množství virových částic v dutině ústní tak představuje potenciálně extrémně důležitou a dosud nevyužitou strategii ve válce proti koronaviru. Dosud málo vyzkoušenou metodou v boji proti SARS-CoV-2 je snižování virální nálože v dutině ústní. Tým amerických vědců publikoval výsledky studie, ve které testoval účinnost žvýkačky obsahující proteinový receptor ACE2, který virus využívá k proniknutí do buněk hostitele.

Při experimentech, které zahrnovaly testování na slinách a výtěrech ústní dutiny nakažených lidí, se virové částice přichytávaly na ACE2 proteiny ve žvýkačce. Autoři studie se domnívají, že užívání této žvýkačky by mohlo významně omezit šíření viru, a to zejména v oblastech s nízkou očkovaností nebo v rozvojových zemích, které trpí nedostatkem vakcín. Dále čtěte: (Molekuly z jedovaté rostliny zvané smrtící mrkev jsou vysoce účinným antivirotikem. Dokáží blokovat všechny varianty koronaviru).

Zdroj: Molecular Therapy.