Boom Overture je tak trochu jiný dopravní stroj. Létat bude ve výšce osmnácti kilometrů
Je to již téměř dvacet let od chvíle, kdy naposledy přistálo poslední nadzvukové dopravní letadlo Concorde. Jeho provoz byl ukončen kvůli vysokým provozním nákladům a snižující se poptávce ze strany leteckých společností. Od té doby je návrat nadzvukových letů jen snem nejen mnoha vědců a konstruktérů, ale také leteckých společností, kterým by efektivní nadzvuková doprava přinesla zcela zásadní inovaci letecké dopravy.
Problémem nadzvukových strojů je také hlasitý třesk, který vydávají při překročení rychlosti zvuku, a tak se zdálo, že nadzvukovému civilnímu létání navždy odzvonilo. Jak se ale v posledních letech ukazuje, snaha navrátit nadzvukové stroje do civilní letecké dopravy je natolik silná, že je jen otázkou času než se tak skutečně stane.
Zbývá vyřešit třesk
Že se doba návratu nadzvukových dopravních letů skutečně blíží, naznačuje také množství společností, které investují nemalé finanční prostředky do vývoje nových nadzvukových strojů. Vývoji nadzvukových dopravních letadel se kromě soukromých společností věnuje také americká vesmírná agentura NASA, která se snaží vyřešit jejich největší problém, tedy zmíněný supersonický třesk. Tento jev může být natolik silný, že může v obydlených oblastech dokonce způsobit materiální škody například v podobě rozbitých oken.
NASA věří, že tento problém dokáže překonat a speciálním tvarováním přední části letadla supersonický třesk ztlumit. Její vědci ve spolupráci se společností Lockheed Martin aktuálně vyvíjejí prototyp X-59. Má přívlastek Quiet SuperSonic Technology (QueSST), tedy tichá nadzvuková technologie.
Boom Overture
Dále než NASA je s vývojem tichého nadzvukového letadla alespoň navenek startup Boom Supersonic. Americká společnost s poněkud ironickým názvem (boom znamená anglicky třesk) byla založena několika experty, kteří v minulosti pracovali pro Airbus, Boeing či Lockheed Martin. Tato společnost aktuálně dokončuje prototyp XB-1, který připravuje na testovací lety. Tento stroj je zmenšeninou budoucího letounu Overture v měřítku přibližně 1 : 3. Stroj Overture pro cestující bude mít na délku 62,5 metru a bude v něm místo až pro 88 cestujících.
Tento supersonický letoun bude létat ve výšce 60 tisíc stop (18,3 km), tedy mnohem výše, než je letová hladina běžných dopravních letounů. Jeho maximální rychlost bude přibližně 1.,7 Mach, tedy 1820 km/h. Bude tedy o něco málo pomalejší než Concorde, který ve stejné letové hladině létal rychlostí 2,04 Mach (2180 km/h). Overture bude mít oproti Concorde však až o 15 procent delší dolet. Vývoj stroje má být dokončen již za dva roky, přičemž jeho první komerční lety jsou zatím plánovány na rok 2029. Dále čtěte: (Rusové otestovali zbrusu novou nosnou raketu Angara. Do vesmíru vynese až pětadvacet tun).