Vědci objevili záhadný druh vesmírné exploze. Takzvaná mikronova připomíná výbuch termonukleární bomby

Věda a technika 27. dubna 2022 | 12:35 — Lukáš Bauer
Skupina astronomů objevila nový vesmírný fenomén, který dostal název mikronova. Jedná se o druh hvězdné exploze. Podle expertů jde o nejslabší pozorovaný typ zániku hvězdy, který má charakteristiku podobnou termonukleární bombě. V mikronově zanikají drobné hvězdy, označované jako bílý trpaslík.
Nový typ hvězdné eploze vědci pojmenovali mikronova / Depositphotos

Vědcům se podařilo objevit nový vesmírný fenomén, jsou to takzvané mikronovy. Jedná se o dosud nejslabší vesmírné exploze, které provázejí zánik malých hvězd zvaných bílý trpaslík. Vědci k objevu uvedli, že tyto termonukleární explze vznikají za velice specifických podmínek v oblasti pólů.

Takzvaná mikronova, stejně jako supernova nebo nova, je druh termonukleární reakce. Tento fenomén se tak stává dosud nejslabší hvězdnou eplozí. Narozdíl od větších příbuzných explozí, které mohou trvat až celé měsíce, však mikronova trvá pouhé hodiny.

Jemné záblesky

Ze Země mohou vědci pozorovat mikronovy jako jemné světelné záblesky, které trvají přibližně deset hodin. Astronomům se je dosud podařilo zaznamenat na třech bílých trpaslících, jež jsou vzdálené od Země několik tisíc světelných let, v rozmezí od 1680 do 4900 světelných let. Pro představu je jeden světelný rok ekvivalentem vzdálenosti asi 9,5 bilionů kilometrů.

„Tento objev byl neočekávaným překvapením. Ukazuje, jak moc je vesmír dynamický. Tyto události probíhají rychle a ojediněle. K jejich objevení je potřeba se dívat ve správném čase na správné místo,“ uvedl k objevu astronom Simone Scaringi z Univerzity v Durhamu.

Specifické podmínky

Bílí trpaslíci jsou jedni z nejhustějších objektů ve vesmíru jelikož vznikají zhroucením jádra umírající hvězdy. Tyto hvězdy většinou nejsou o mnoho větší než naše Země, ale jejich hmotnost odpovídá přibližně hmotnosti Slunce, které v budoucnu čeká stejný osud. Některé z těchto malých hvězd fungují v takzvaném binárním systému, kdy sdílí oběžnou dráhu s jinou hvězdou. A právě v tomto prostředí mohou vznikat mikronovy.

Ke vzniku samotné mikronovy je zapotřebí, aby měl bílý trpaslík silné magnetické pole a sdílel oběžnou dráhu s hvězdou o nízké hmotnosti. V těchto podmínkách pak může gravitační síla bílého trpaslíka odčerpat plynný vodík z povrchu druhé hvězdy. Tento stav pak vytváří termonukleární fúzi v podobě mikoronov. Dále čtěte: (Vědci objevili podivnou černou kometu. Její složení je zatím záhadou).

Zdroj: Reuters, Space.